bereiding emulsie

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 3

bereiding emulsie

Goeiendag iedereen

Ik moet een emulsie bereiden met de volgende ingredienten, maar ik weet niet hoe precies:

water, melkzuur, tensiden zoals magnesium laureth sulfate, propyleenglycol en parfum.

Ik vraag mij ook af waar het vette bestanddeel zit, want een emulise bestaat toch uit water en een olie ?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.238

Re: bereiding emulsie

Een `emulsie` (`lat`: emulgere = uitmelken) is een begrip uit de scheikunde waarmee een mengsel wordt bedoeld dat bestaat uit twee niet mengbare vloeistoffen die onder normale omstandigheden geen stabiel en homogeen mengsel vormen. Voor het verkrijgen van een emulsie is dan ook een emulgator nodig die het mogelijk maakt om toch een stabiel mengsel

Gevonden op http://nl.wikipedia.org/wiki/Emulsie


water en olie zijn slechts een voorbeeld. Waar bestaat het ruikende deel van de parfum uit denk je?
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Berichten: 3

Re: bereiding emulsie

er staat gewoon dat er een parfum bij zit, ik zou denken dat het een alcohol is ofzo

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.238

Re: bereiding emulsie

het ruikdende deel van parfums bestaat vaak uit etherische oliën.
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Berichten: 3

Re: bereiding emulsie

hoe zou ik het dan bereiden?

gewoon al het wateroplosbare in water,verwarmen en dan het wateronoplosbare bijvoegen en mixen ?

de emulsie heeft ongeveer dezelfde samenstelling als lactacyd wasemulsie

Berichten: 65

Re: bereiding emulsie

Normaal gezien gewoon bij elkaar doen en homogeniseren met homogenisator (dispergeerder)

bijwarmen zou in principe enkel moeten indien je vaste (smeltbare) stoffen mee in je emulsie wil verwerken. Te hoge temperatuur breekt een emulsie weer af (en te zuur, te basisch,...)

De stevigheid (houdbaarheid) van je emulsie hangt ook af van de HLB-waarden van je emulgatoren.

Mvg

Niels

Reageer