NMR

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 4

NMR

Hallo,

Ik ben Etteke en ben 32 jaar. Ik ben nieuw op dit forum.

Ik heb een vraag m.b.t. NMR:

deeltjes zoals protonen en electronen zijn een soort "magneetjes" omdat ze "draaien" om hun eigen as( = een spin) en tegelijkertijd een lading hebben.

Dat begrijp ik.

Maar:

1) Wat is het verschil tussen het spinkwantumgetal van de kern en het spinkwantumgetal van de electronen?

2) Bij een even aantal kerndeeltjes is de spin = 0. Bij een oneven aantal kerndeeltjes is de spin = 1/2. Waarom is bij spin = 1/2 wel een magneetveld en bij spin = 0 geen magneetveld? En kun je bij spin = 0 stellen dat de kern geen draaing/spin heeft en dus de kern niet om zijn as draait?

Gebruikersavatar
Berichten: 217

Re: NMR

1) Wat is het verschil tussen het spinkwantumgetal van de kern en het spinkwantumgetal van de electronen?
Dat hangt af welk atoom/isotoop je bekijkt. Het spinkwantumgetal van de kern is een combinatie van protonen en neutronen. Protonen, neutronen en elektronen apart hebben allemaal het spinkwantumgetal 1/2.
2) Bij een even aantal kerndeeltjes is de spin = 0. Bij een oneven aantal kerndeeltjes is de spin = 1/2. Waarom is bij spin = 1/2 wel een magneetveld en bij spin = 0 geen magneetveld? En kun je bij spin = 0 stellen dat de kern geen draaing/spin heeft en dus de kern niet om zijn as draait?
Wanneer A en Z beiden even zijn, is er inderdaad geen kernspin, en kan het atoom niet interageren met het extern magnetisch veld aangelegd in een NMR meting. Dit is zo bepaald via experimenten.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: NMR

Je kunt bij spin ongelijk 0 niet zeggen dat de "kern om zijn as draait"! Het gaat bij de spin om een kwantummechanische magnetische eigenschap van de kerndeeltjes, niet een mechanische eigenschap van de hele kern. (overigens ook geen "mechanische draaiing" van je kerndeeltjes zoals je een beetje suggereert!). Als je meerdere kerndeeltjes bij elkaar in de buurt brengt dan zullen ze proberen tegengestelde spin te krijgen; dit levert de laagste energie op.

Waarom is er bij spin 0 geen magneetveld? Elk kerndeeltje zorgt voor zijn eigen magneetveld, maar als de som van alle spingetallen nul is, dan is ook de som van al die magneetvelden nul.

Er is geen "verschil" tussen de spinkwantumgetallen op zich, maar wel in de fysica eromheen. Zo kun je het aantal elektronen makkelijk veranderen, en daarmee de totale spin van een atoom veranderen. Met de kern gaat dat niet zo eenvoudig..... Verder kun je bijvoorbeeld met NMR-methoden alleen resonanties meten met de kernspin.

Berichten: 4

Re: NMR

Het aantal verschillende standen dat een kernelement kan aannemen wordt bepaald door het spinkwantumgetal I en is afhankelijk van het aantal protonen en het aantal neutronen. Het totaal aantal standen is gelijk aan 2 I + 1. De spins van twee protonen en die van twee neutronen heffen elkaar op. De spin van een proton kan nooit de spin van een neutron compenseren en vice versaf. Hierdoor zullen enkel kernen zichtbaar worden die of een oneven aantal protonen hebben, of een oneven aantal neutronen of allebei.

1) Is het zo dat als 16O(zuurstof) een spinkwantumgetal heeft van 0 dat het aantal standen gelijk is aan : 2*0 +1 = 1 stand? En hoezo is bij "draaien" in 1 stand/richting het magneetveld 0.

2) Hoe heffen de 2 protonen hun spin op met 2 neutronen?

3) Als een kerndeeltje draait is het toch al magnetisch( lading en draaiing= magneetveldje?). Bij spin=0 draait het kernddeeltje toch in 1 richting?

"Draait" de kern hierbij dus maar 1 richting op?

Berichten: 4

Re: NMR

Ik heb inmiddels al antwoord gekregen via zoekingen op internet :D :D .Dus er mag wat mij betreft een slotje op dit onderwerp.

Reageer