Oplossen siliconen gel

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 2

Oplossen siliconen gel

Van een defecte automotive druksensor probeer ik te achterhalen waarom deze stuk is gegaan. In de sensor zit een die (chip) met wirebonds naar de pinnen. De chip en wirebonds zijn voorzien van een laag transparante siliconen gel. Door invloeden van buitenaf is de gel vies geworden en ik kan er niet doorheen kijken. Nu wil ik de siliconen gel graag oplossen om deze te verwijderen maar ik heb geen idee waarmee. Mechanisch verwijderen is geen optie omdat dan de wirebonds beschadigen.

In de datasheet van de sensor is de gel beschreven als "Fluorono Silicone". Mij zegt dit niet veel want ik ben slechts elektrotechneut. Heeft iemand een idee met welke middelen ik de siliconen gel kan oplossen (bij voorkeur met huis- tuin- en keuken- middelen)?

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: Oplossen siliconen gel

Als wij (fluor)siliconen gebruiken lossen we het op in petroleumether, een mengsel van koolwaterstoffen.

Ik denk dat nafta of terpentine, misschien gewone benzine, het dichtst in de buurt komt. Probleem wat je wel hebt is dat je met het kunststof van de printplaat moet oppassen, dus probeer het even uit op een leeg stukje als je de kans hebt!
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Berichten: 2

Re: Oplossen siliconen gel

@Beryllium

Bedankt voor de tip.

Ik zie dat petroleumether bij de drogist verkocht wordt dus...

Reageer