[scheikunde] elektrolyse van NaCl oplossing

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 34

[scheikunde] elektrolyse van NaCl oplossing

gevraagd: de halfreacties bij de elektrolyse van een verdunde NaCl oplossing

Hoe begin je hier aan?

Ik weet dat er in totaal 5 verschillende reacties kunnen plaatsvinden.

Volgens mijn tabel met standaard reductiepotentialen heb ik deze gevonden.

1) Cl2 + 2e- ==> 2Cl- E° = +1.36V

2) O2 + 4H+ + 4e- ==> 2H2O E° = +1.23V

3) 2H+ +2e- ==> H2 E° = 0.00V

4) 2H2O + 2e- ==> H2 + 2OH- E° = -0.83V

5) Na+ +e- ==> Na E° = -2.71V

Welke is nu de oxidatie en welke de reductie?

Thanks


Berichten: 34

Re: [scheikunde] elektrolyse van NaCl oplossing

Beste Niels, bedankt voor je google truc maar google alleen helpt me niets verder.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] elektrolyse van NaCl oplossing

Ken je de definities van oxidator en reductor? Ik geef je een hintje, alle reacties zoals jij ze neerschrijft, zijn oxidatiereacties.

Je dient sommige reacties andersom op te schrijven. Het lijkt me nl sterk dat je chloorgas in je oplossing hebt bijvoorbeeld. Zelfde geldt voor die met zuurstof. Zuur heb je er ook niet in.

Berichten: 34

Re: [scheikunde] elektrolyse van NaCl oplossing

Oxidator neemt elektronen op, reductor staat er af.

Echter waar ik niet zo goed mee kan werken zijn de standaard reductiepotentialen.

sommige zijn positief, andere negatief.

Als je een oplossing hebt met allerlei ionen hoe weet je dan welke gaan oxideren en welke reduceren?

In het bovenstaand geval met de NaCl oplossing zou het zo moeten zijn dan volgens mij:

1) 2Cl- ==> Cl2 + 2e- E° = +1.36V

2) 2H2O ==> O2 + 4H+ + 4e- E° = +1.23V

3) H2 ==> 2H+ +2e- E° = 0.00V

4) 2H2O + 2e- ==> H2 + 2OH- E° = -0.83V

5) Na+ +e- ==> Na E° = -2.71V

Nu heb ik 1,2 en 3 omgewisseld, moet ik dan ook het teken van E° veranderen?

Gebruikersavatar
Berichten: 421

Re: [scheikunde] elektrolyse van NaCl oplossing

Zo ver ik weet gaan de laagste het eerst. Dus 2 en 4. Het verschil tussen + en - wordt denk ik omgezet in warmte.

3 kan je omdraaien.

In de praktijk kan je niet precies 1.23V hebben in de elektrolyse en maak je ook chloor. Maken van Na wil niet want Na reageert met water direct tot NaOH. Misschien is daar ook een standaard reductiepotentiaal van?

Theoretisch zou je uit NaCl oplossing met elektrolyse een NaOH oplossing kunnen maken, maar of dit efficiënt is? :)

Berichten: 3.145

Re: [scheikunde] elektrolyse van NaCl oplossing

De narigheid van deze reactie is dat hij best gecompliceerd is. In de praktijk treden vooral reacties (1) en (4) op.

Reactie (3) treedt nauwelijks op, want in een oplossing van NaCl is vrijwel geen zuur aanwezig. Reactie (2) treedt ook op, naast reactie (1), maar toch duidelijk minder. Dat heeft er ook mee te maken dat zuurstof moelijker te ontdoen is van electronen. Bij chloride kan er simpelweg 1 electron afgesnoept worden van een ion en je hebt een vrij chloor radicaal. Bij omzetting naar zuurstof moet neutraal water worden geioniseerd terwijl een negatief geladen chloride ion toch wat gemakkelijker wordt ontdaan van een electron, omdat dat ion wordt aangetrokken door de anode.

Berichten: 34

Re: [scheikunde] elektrolyse van NaCl oplossing

Alvast bedankt voor de reacties op mijn topic. Ik begin meer inzicht te krijgen in redoxreacties.

Reageer