[fysica] statica fluïda

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 25

[fysica] statica flu

Oefening : Een lichaam weegt 7.84N in het luchtledige en 3.53N in zuiver water. Hoe groot is zijn volume ?

K dacht het eerst zo te doen :

Fa = rho.gif water.g.h

3.53 = 1000.9,81.V

-> V= 3.53/(1000.9,81) = 3,598.10^-4 l

Maar dan heb ik het gegeven, 7.84 N in het luchtledige, niet gebruikt. Dus vermoed ik dat ik fout bezig ben. Iemand die me raad kan geven ? :roll:

Gebruikersavatar
Berichten: 7.224

Re: [fysica] statica flu

Het gaat om het verschil in gewichten. Dat is namelijk wat door het water wordt opgevangen.
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

Berichten: 866

Re: [fysica] statica flu

De wet van Archimedes kan op vele manieren geformuleerd worden , die natuurlijk allemaal op hetzelfde neerkomen.

Een lichaam dat in een vloeistof wordt ondergedompeld ondergaat een schijnbaar gewichtsverlies dat gelijk is aan het gewicht van de verplaatste vloeistof.

Mogen we eigenlijk wel zeggen dat een schip dat drijft niets meer weegt? Of moeten we blijven zeggen dat het schip evenveel weegt als het water dat het verplaatst. Ik stel die vraag omdat ik vind dat de oorspronelijke opgave misschien zou moeten luiden :

Een lichaam weegt 7.84N in het luchtledige en schijnbaar 3.53N in zuiver water. Met andere woorden het lichaam ondergaat een schijnbaar gewichtsverlies van 7,84N - 3,53N, waaruit het volume van het verplaatste water kan berekend worden.

Berichten: 25

Re: [fysica] statica flu

Bedankt voor de uitleg ! Nu snap ik de theorie hierachter ook beter :roll:

Reageer