Reactievergelijking

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 74

Reactievergelijking

Ik heb vandaag Centraal schriftelijk examen Scheikunde gedaan.

Het ging heel erg goed, maat toch heb wel een fout gemaakt, en in het antwoordmodel staan geen uitwerkingen dus ik zou graag willen weten wat ik fout heb gedaan.

De vraag luidde als volgt:

In een bepaalde reactor wordt CaO (s) en NH4+ (aq) geleid.

Het reactieproduct bestaat onder andere uit Ca+ en NH3.

Geef de reactievergelijking van de reactie die plaatsvind in de reactor.

Ik had als antwoord:

CaO + NH4+ --> Ca2+ + NH3 + OH-

Mijn antwoord was helaas fout. Het enige dat in het antwoordmodel stond was dat het juiste antwoord had moeten zijn:

CaO + 2NH4+ --> Ca2+ + 2NH3 + H2O

Kan iemand mij uitleggen waarom mijn antwoord fout is?
I'm not crazy; my mother had me tested.

Berichten: 3.145

Re: Reactievergelijking

Ook die eerste reactie is wel goed, maar alleen als er een duidelijke ondermaat ammonium is. Als je doorgaat met doorleiden van ammonium-ionen, dan krijg je uiteindelijk ammoniak en water.

Berichten: 2.337

Re: Reactievergelijking

Het is een zuur-base reactie met calciumoxide als base en ammonium als zwak zuur.

edit: te laat sorry.

Berichten: 74

Re: Reactievergelijking

jhullaert schreef:Het is een zuur-base reactie met calciumoxide als base en ammonium als zwak zuur.
Ooh! Het is inderdaad een zuur-base reactie.

En dat verklaart ook waarom mijn reactie niet goed was, want bij mijn reactie is er geen neutralisatie.

Bedankt voor het inzicht!
I'm not crazy; my mother had me tested.

Berichten: 184

Re: Reactievergelijking

volgens mij ligt het antwoord in het midden,

om voloende NH3 te laten ontwijken zal de oplossing genoeg basisch moeten zijn en zal er wel degelijk een overmaat OH- in je oplossing aanwezig moeten zijn, en waar komt deze overmaat dan vandaan?

ik verwacht toch zeker een pH die groter is dan pH 7

Berichten: 74

Re: Reactievergelijking

volgens mij ligt het antwoord in het midden.
In mijn antwoord zal inderdaad wel een kern van waarheid zitten.

In het antwoordenmodel staat dan ook het volgende:

De maximumscore voor deze vraag is 3 punten.

Het correcte antwoord is: CaO + 2NH4+ --> Ca2+ + 2NH3 + H2O (3 punten)

(Indien de vergelijking CaO + NH4+ --> Ca2+ NH3 + OH- in plaats van het correcte antwoord is gegeven, 1 punt toekennen.)

I'm not crazy; my mother had me tested.

Berichten: 3.145

Re: Reactievergelijking

Dit vind ik eerlijk gezegd een tamelijk slechte zaak. Met alleen de informatie die hier gegeven wordt vind ik een waardering met slechts 1 punt van het tweede antwoord te mager. je krijgt nl. wel degelijk ook veel OH- ionen, zeker in eerste instantie als er nog weinig ammoniumzout-oplossing is doorgeleid. De reactie met water geeft nl. ook hydroxide ionen die op hun beurt weer met ammonium ionen reageren. Netto vind ik dus beide reactievergelijkingen te verdedigen, zeker als je ook iets van een utileg er bij geeft.

Reageer