orde van de reactie

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 774

orde van de reactie

Hallo,

kan iemand me helpen bij de orde van deze evenwichtsreactie te bepalen?

azijnzuur + alcohol <=> ester + water

Alvast bedankt,

Berichten: 3.145

Re: orde van de reactie

Deze vraag is alleen te beantwoorden als er duidelijkheid is over het mechanisme van de reactie. Als het een 1 op 1 moleculaire reactie is (dus twee moleculen die met elkaar reageren tot de producten), dan zou ik zeggen dat de reactiesnelheid eerste orde is in de concentratie van alle stoffen. De bijbehorende differentiaalvergelijkingen zijn bilineair in dat geval:

A + B <---> C + D

d[A]/dt = -K1 * [A] + K2 * [D], hierbij zijn K1 en K2 positieve snelheidsconstanten en [..] zijn concentraties.

Bij evenwicht is d[A]/dt gelijk aan 0 en kun je een evenwichtsconstante uitrekenen.

Berichten: 774

Re: orde van de reactie

Bedankt voor het antwoord. Dit is allemaal een beetje moeilijk voor mij :-s...

Het gaat om een 1:1 stoichiometrie, dat weet ik uit de gegevens.

Maar er kan dus niet eenduidig gezegd worden dat deze reactie van een bepaalde orde is?

Berichten: 3.145

Re: orde van de reactie

In zijn algemeenheid is het echt nodig om het reactiemechanisme van een reactie te kennen. De snelheid waarmee een reactie verloopt is nl. een proces van kansrekening. Als een reactie alleen maar verloopt als twee moleculen A en B elkaar raken en anders niet, dan is de kans dat die twee moleculen elkaar raken evenredig met [A] en met , dus die kans is te schrijven als k*[A], met k een bepaalde (temperatuurafhankelijke) waarde.

Bij de door jou gegeven reactie zal het wellicht zo zijn dat het inderdaad van de orde 1 is in elk van de reactanten gezien de stoichiometrie, maar echt hard garanderen kan ik het niet.

Reageer