[scheikunde] huiswerk

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 20

[scheikunde] huiswerk

We zijn aan het leren over faseovergangen en hierbij werden mij een aantal vragen gesteld. ( soortelijke verdampingswarmte, beginsel van Watt,...)

Op 2 hiervan heb ik geen antwoord, zou iemand mij a.u.b. kunnen helpen?

Waarom worden aardappelen vlugger gaar in een kookpan met deksel, dan in een zonder deksel?

En

Thuis kook je een eitje in een 4tal minuten; boven op een hoge berg duurt het heel wat langer, en het is ook nooit echt gaar. Leg uit.

Alvast bedankt

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: [scheikunde] huiswerk

In het eerste geval: stel je de pan voor met en zonder deksel. Wat gebeurt er in beide gevallen met de energie die je erin stopt?

En het tweede geval: wat gebeurt er met het kookpunt van water als de hoger de berg op komt? Wat zou dat voor gevolg kunnen hebben?
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Berichten: 20

Re: [scheikunde] huiswerk

Beryllium schreef: In het eerste geval: stel je de pan voor met en zonder deksel. Wat gebeurt er in beide gevallen met de energie die je erin stopt?

En het tweede geval: wat gebeurt er met het kookpunt van water als de hoger de berg op komt? Wat zou dat voor gevolg kunnen hebben?
oké, het eerste snap ik nu, de warmte energie kan uit de kookpot ontsnappen als je er geen deksle opzet.

maar vraag 2 snap ik nog steeds niet.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] huiswerk

Ik geef je een hint, als ze in het nieuws zeggen dat een hogedrukgebied over het land trekt, duurt het langer voordat het water kookt en is dat ook heter dan 100 °C.

Berichten: 20

Re: [scheikunde] huiswerk

Ik geef je een hint, als ze in het nieuws zeggen dat een hogedrukgebied over het land trekt, duurt het langer voordat het water kookt en is dat ook heter dan 100 °C.
ik snap het niet....

Berichten: 541

Re: [scheikunde] huiswerk

oke nog een hint. Wat is het verschil in luchtdruk tussen het hooggebergte en op zee niveau.

Wat zou druk voor invloed hebben op het kookproces?

Berichten: 20

Re: [scheikunde] huiswerk

Vreggie schreef: oke nog een hint. Wat is het verschil in luchtdruk tussen het hooggebergte en op zee niveau.

Wat zou druk voor invloed hebben op het kookproces?
luchtdruk in het hooggebergt is hoger dan die van op het zeeniveau.

maar welke invloed druk heeft ôp het kookproces... zou ik niet weten :oops:

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: [scheikunde] huiswerk

luchtdruk in het hooggebergt is hoger dan die van op het zeeniveau.

maar welke invloed druk heeft ôp het kookproces... zou ik niet weten
Vandaar dat men zuurstofmaskers gebruikt bij het beklimmen van de Mount Everest. De druk wordt daarboven te hoog om voldoende te kunnen ademen bij die kliminspanning.... 8-)

Denk nou goed eens na... :x

En google eens. Bijv. op ´luchtdruk kookpunt water´.

De eerste hit is meteen raak. ;)

Berichten: 20

Re: [scheikunde] huiswerk

Marjanne schreef:
luchtdruk in het hooggebergt is hoger dan die van op het zeeniveau.

maar welke invloed druk heeft ôp het kookproces... zou ik niet weten
Vandaar dat men zuurstofmaskers gebruikt bij het beklimmen van de Mount Everest. De druk wordt daarboven te hoog om voldoende te kunnen ademen bij die kliminspanning.... 8-)

Denk nou goed eens na... :x

En google eens. Bijv. op ´luchtdruk kookpunt water´.

De eerste hit is meteen raak. ;)
waarom geven jullie eiglek nooit gwn het antwoord?

Dat is veel sneller en dan begrijp ik het ook...

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: [scheikunde] huiswerk

Ja, maar je leert er helemaal niets van. [-X

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] huiswerk

gastbolaf schreef:
Marjanne schreef:
luchtdruk in het hooggebergt is hoger dan die van op het zeeniveau.

maar welke invloed druk heeft ôp het kookproces... zou ik niet weten
Vandaar dat men zuurstofmaskers gebruikt bij het beklimmen van de Mount Everest. De druk wordt daarboven te hoog om voldoende te kunnen ademen bij die kliminspanning.... 8-)

Denk nou goed eens na... :x

En google eens. Bijv. op ´luchtdruk kookpunt water´.

De eerste hit is meteen raak. ;)
waarom geven jullie eiglek nooit gwn het antwoord?

Dat is veel sneller en dan begrijp ik het ook...
Nee, dan weet je het antwoord alleen, het hoe en waarom erachter ontbreekt dus. Extreem voorbeeld: iemand zegt dat een naaste dood is, maar het interesseert je verder niets hoe deze aan zijn einde gekomen is.

Berichten: 20

Re: [scheikunde] huiswerk

dus, wat doet die hoge luchtdruk nu met het water in de bergen?

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] huiswerk

Er heerst daar juist een lage druk.

Ik zal je wat achtergrondinformatie geven. De luchtdruk drukt op alles, ook op het vloeistofoppervlak van water in een pannetje. Deze druk ligt op zeeniveau rond de 1 atmosfeer. Om te kunnen koken, dient de dampdruk van een stof (letterlijk de druk die een stof in gasvormige toestand uitoefent op zijn omgeving) die 1 atmosfeer te overwinnen. Dat lukt je op zeeniveau bij 100 °C. Wat gebeurt er nu als de buitenlucht minder hard op mijn vloeistofoppervlak drukt?

Reageer