[scheikunde] Moeilijk (examen)vraagstuk

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 71

[scheikunde] Moeilijk (examen)vraagstuk

Hallo,

Kan iemand me vertellen hoe ik aan dit vraagstuk moet beginnen? Ik heb er geen enkel idee van. Het was één van de vragen van het examen chemie. Alvast dank!

Een mengsel van H2S(g) en CH4 in een molverhouding 2:1 wordt in een vat gebracht bij 700°C. Na evenwichtsinstelling bedraagt de totale druk 1 atm. Na analyse van het evenwichtsmengsel wordt er 9,54*10^-3 mol H2S teruggevonden. Het aanwezige CS2 wordt succesvol omgezet in H2SO4 en nadien in BaSO4 1,42*10^-3 mol BaSO4 wordt teruggevonden.

Bereken Kp bij 700°c

2H2S(g) + CH4(g) <=> CS2(g) + 4H2(g)

Gebruikersavatar
Berichten: 2.455

Re: [scheikunde] Moeilijk (examen)vraagstuk

Je zult sowieso de wiskundige uitdrukking van de evenwichtsconstante van deze reactie nodig hebben. Als je die hebt zie je at je nog nodig hebt.

Probeer dan uit te zoeken welke gegevens je hiervoor nodig hebt en gegeven zijn, of welke je nog kan afleiden uit wat je hebt.

Hint voor dat laatste: als je het aantal mol BaSO4 kent, ken je ook het aantal mol CS2, de starthoeveelheid H2S, en de starthoeveelheid CH4.
This is weird as hell. I approve.

Gebruikersavatar
Berichten: 71

Re: [scheikunde] Moeilijk (examen)vraagstuk

Ik snap het nog altijd niet :( Wat bedoelen ze eigenlijk met die molverhouding? En hoe moet je dat dan toepassen?

Gebruikersavatar
Berichten: 2.455

Re: [scheikunde] Moeilijk (examen)vraagstuk

H2S(g) en CH4 in een molverhouding 2:1: 2 mol H2S per mol CH4.

Je kunt uit de gegevens berekenen hoeveel mol H2S er initieel was, en uit die molverhouding weet je ook hoeveel CH4 er aanwezig was. Daaruit kan je dan ook alle evenwichtsverhoudingen vinden.

Ik zou zeggen: zorg ervoor dat je eerst de stochiometrie van de reactie, en het begrip evenwicht kent (alhoewel je dit zou moeten weten, als het op een examen gevraagd wordt).
This is weird as hell. I approve.

Reageer