[scheikunde] wie kan bij helpen met zuren en basen?

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Berichten: 24

[scheikunde] wie kan bij helpen met zuren en basen?

Ik doe altijd mijn best op school voor scheikunde, maar er willen maar geen voldoendes uitkomen. Omdat ik toch graag scheikunde zou afronden met een 6, wil ik vragen of jullie me kunnen helpen met mijn scheikunde.

Op dit moment zit ik vooral met het hoofstuk zuren en basen, is er iemand die mij hier mee kan helpen?



liefs!:)

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: [scheikunde] wie kan bij helpen met zuren en basen?

Er zitten hier heel veel mensen die je willen helpen.

Hoe wil je dat aanpakken?

Vraag bijv. maar een eind los, de antwoorden en hulp komen gegarandeerd. ;)

Berichten: 24

Re: [scheikunde] wie kan bij helpen met zuren en basen?

dankjewel!

Ik zit nu vooral met het maken van reactievergelijkingen. Ik weet niet goed hoe ik moet beginnen.

Bijvoorbeeld bij deze opdracht: stel de vergelijkingen op voor de volgende reacties.

a. verdund zwavelzuur en kaliloog

b. verdund zoutzuur en vast ijzer (lll)oxide

Berichten: 24

Re: [scheikunde] wie kan bij helpen met zuren en basen?

ik weet ook niet goed hoe ik mijn binas moet gebruiken om afkortingen te vinden, kan iemand me daar mischien ook mee helpen?

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] wie kan bij helpen met zuren en basen?

Kun je de gegeven stoffen in molecuulformules uitdrukken? Kaliloog is bijvoorbeeld KOH, opgelost in water. Wel geioniseerd dus: K+(aq) + OH-(aq)

Berichten: 24

Re: [scheikunde] wie kan bij helpen met zuren en basen?

Kun je de gegeven stoffen in molecuulformules uitdrukken? Kaliloog is bijvoorbeeld KOH, opgelost in water. Wel geioniseerd dus: K+(aq) + OH-(aq)
H+ (aq) + OH- (aq) -> H2O (l)

maar waar blijft zwafelzuur dan?

Berichten: 50

Re: [scheikunde] wie kan bij helpen met zuren en basen?

Als je zo een vraag krijgt willen ze dat je eigenlijk schrijft:

A + B --> C +D (Dat is dus de reactievergelijking)

Je krijgt altijd gegevens: Bijvoorbeeld: verdund zwavelzuur en kaliloog

Wat weet je dan? Verdund zwavelzuur is H2SO4 in water (H2O), maar dat gaat voorkomen als H+ en HSO4-

Kaliloog is KOH, en in water wordt dat dan K+ en OH-.

Deze twee "gegevens" zitten dus samen in je potje: Dit schrijf je dan gewoon uit, en je kijkt wat met elkaar gaat reageren:

H+ + HSO4- + K+ + OH- -->

Een zuur reageert met een base (H+ + OH- -->H20) tot water, en de overblijvende deeltjes (zuurrest en baserest) reageren tot een zout (K+ + HSO4- --> KHSO4):

H+ + HSO4- + K+ + OH- --> H2O + KHSO4
Poing

Berichten: 24

Re: [scheikunde] wie kan bij helpen met zuren en basen?

a dankje! zo begrijp ik het wel :)

ik moet eigenlijk gewoon eerst die gegevens uitschrijven, maar hoe kom ik aan die gegevens?

Berichten: 50

Re: [scheikunde] wie kan bij helpen met zuren en basen?

Wel, dat zijn dan de dingen die je vanbuiten moet leren ;) . Dat zijn bijvoorbeeld de belangrijkste zuren en basen (Wat is de formule van zwavelzuur, salpeterzuur, ammoniak...), en wat er mee gebeurt als ze in water worden opgelost. Een zuur gaat in water bijvoorbeeld splitsen in een zuurrest en een H+

Verder is het ook belangrijk dat je de belangrijkste reacties kent. Zo is het logisch dat een zuur met een base reageert, maar je moet waarschijnlijk een lijstje kennen, met andere reacties. Enkele typische reacties hier zijn dan bijvoorbeeld: Zuur met metaal --> Zout + H2; Dihalogeen (bijvoorbeeld chloor) + metaal --> Zout.
Poing

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] wie kan bij helpen met zuren en basen?

Natuurlijk is loog wel sterk genoeg om dat 2e proton ook van zwavelzuur te halen, maar eigenlijk ben je al klaar als je die zuur + base = water reactie opschrijft, mits er geen neerslag ontstaat zoals wanneer je zwavelzuur en calciumhydroxide-oplossingen laat reageren.

Berichten: 24

Re: [scheikunde] wie kan bij helpen met zuren en basen?

zijn die reacties ook ergens opgeschreven in het binas?

want ik probeerde net de reactie van zoutzuur en vast ijzer (lll)oxide te maken,

en ik weet dat zoutzuur HCL, H+ (aq) Cl- (aq) is

maar ijze(lll)oxide kan ik nergens vinden?

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] wie kan bij helpen met zuren en basen?

Ijzer(III) is Fe3+, zuurstof in die verbinding zal O2- zijn. Maak dat eens kloppend ;)

Berichten: 50

Re: [scheikunde] wie kan bij helpen met zuren en basen?

Dat is dus één van de reactietypes die je waarschijnlijk ergens zal moeten leren:

Metaaloxide + Zuur --> Zout + Water

Je zoekt best eens in je tekstboek naar al deze reacties, en maak daar dan een lijstje van, dat je goed uit je hoofd moet leren. 8-)
Poing

Berichten: 24

Re: [scheikunde] wie kan bij helpen met zuren en basen?

zoutzuur: H+ + Cl-

ijzer(lll)oxide: Fe3+ + O2-

H+ + Cl- + Fe3+ + O2- -> H2O + 3Cl-Fe3+

Berichten: 24

Re: [scheikunde] wie kan bij helpen met zuren en basen?

kan niet kloppen toch?

in het antwoordenmodel staat namelijk dit: 6H+ (aq) + Fe3+(lage 2) O2- (lage 3) (s) -> 2 Fe3+ (aq) = 3H20(l)

lijkt helemaal niet op mijn antwoord ;o

Reageer