[Geschiedenis/Politicologie] Vrijgeven geheime documenten

Moderator: Rhiannon

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 1.072

[Geschiedenis/Politicologie] Vrijgeven geheime documenten

Ik zag zaterdag 31-05-2003 een documantaire op tv over Englandspiel:
Het Englandspiel – open wond uit de Tweede Wereldoorlog. Onze geheim agenten vielen, eenmaal gedropt op vaderlandse bodem, bijna allemaal direct in Duitse handen. Volgens nieuw onderzoek kwam dat niet door Engelse stommiteiten, maar juist door Engelse opzet, die vereiste dat al die Nederlandse agenten werden opgeofferd.
Ik las op een website dat de engelse dosiers worden vrijgegeven in 2042.

Nu heb ik ook een keer gehoord dat in America een tijd terug een wet is aangenomen die het mogelijk maakt geheime informatie openbaar te maken, b.v. CIA stukken (ik heb ook een keer gehoord dat op de dag dat deze wet werd aangenomen een paar miljoen stukken zijn vernietigd)

Mijn vraag: wanneer komen al deze stukken boven water? Ben namelijk wel geinteresseerd in de Area 51 documenten.

Berichten: 43

Re: [Geschiedenis/Politicologie] Vrijgeven geheime documenten

Wat ik weet van de VS is dat geheime stukken pas na 50 jaar geopenbaard worden, zo zullen de stukken mbt de aanslag van President Kennedy een dezer jaren openbaar gemaakt worden.

Hoe dat zit bij andere landen zou ik niet weten, maar kan me voorstellen dat hun dezelfde richtlijnen aanhouden, omdat anders bepaalde problematieken veel te snel onderzocht zouden kunnen worden, die een bepaald belangrijk persoon schade toegebracht kan worden.

Bv het watergate schandaal met Prins Bernard. De echte details worden geheim gehouden omdat die een belangrijke positie inneemt in NL en op bepaalde vakken ook in de wereld.

Er zijn veel tegenstanders van die geheimhouding, (het zogenaamde doofpot gebeuren), omdat ze vinden dat de persoon in kwestie, hoe belangrijk hij ook mag zijn, ook in zijn 'leven' geschaad mag worden.

Re: [Geschiedenis/Politicologie] Vrijgeven geheime documenten

Geschiedenis wordt geschreven door zij die aan de macht zijn.Als het niet voor jou neus bestemd is,vergeet het maar.

Berichten: 717

Re: [Geschiedenis/Politicologie] Vrijgeven geheime documenten

De documenten van Roswell zijn al (gedeeltelijk?) vrijgegeven. Leuk document hoor. Volkomen waardeloos. Alles wat 'gevaarlijke' info is is met een zwarte marker zwart gemaakt. Je krijgt dus een documentje lidwoorden....

Reageer