Probleem met tekst op Antivries fles.

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 26

Probleem met tekst op Antivries fles.

Ethylene glycol (engels) is 1 van de stoffen die ik nodig heb voor het maken van een lavalamp.

In een online tutorial stond dat deze stof vaak als antivries gebruikt wordt.

Na beetje zoeken heb ik antivries gevonden in een paar automaterialen winkels.

Op de achterkant van zo'n fles vond ik de tekst:

"Antivries op ethyleenglycol basis" (Klinkt dus goed).

"Bevat 1,2-ethaandiol" (Deze stof ken ik niet).

Zijn dit 2 vershillende stoffen die in de fles zitten of gewoon andere benamingen voor dezelfde stof?

Avast bedankt,

Jeffrey

Wie meer informatie wil over de lavalamp tutorial kan hier klikken.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.455

Re: Probleem met tekst op Antivries fles.

1,2-ethaandiol is gewoon een meer systematische naam van ethyleenglycol.
This is weird as hell. I approve.

Berichten: 26

Re: Probleem met tekst op Antivries fles.

Okej bedankt. Handig te weten dat het maar om 1 stof gaat :D .

Maar ik ben wel nieuwschierig waarom ze niet gewoon 1 regel gebruiken. "Antivries op ethyleenglycol (1,2-ethaandiol) basis". Lijkt me een stuk duidelijker dat het gewoon om 1 stof gaat.

Weet je misschien waarom ze dat doen?

Berichten: 2.337

Re: Probleem met tekst op Antivries fles.

Dat laatste regeltje is om aan een arts te tonen bij iname. Ik denk dat het een verplichte waarschuwing is op antivries verpakkingen.

Je antivries heeft waarschijnlijk een blauwe kleurstof. Als je deze eruit wil voor je lava lamp. (je wil er een andere kleurstof aan toevoegen ofzo) Dan kan je deze eruit filtreren door eerst actieve koolstof toe te voegen (merknaam: norrit) roeren daarna affiltreren.

Berichten: 26

Re: Probleem met tekst op Antivries fles.

Bedankt voor het advies. Zou wel handig zijn de blauwe kleur weg te krijgen :D

Berichten: 26

Re: Probleem met tekst op Antivries fles.

Na wat googlen kwam ik erachter dat af fitreren betekent: "over een filter brengen de neerslag blijft op het filter achter".

Ik heb het eerst even geprobeerd met een koffiefilter.

Heb de actieve koostof bij de antivries(1,2-ethaandiol met een kleurstof) gedaan en geroerd. Er ontstond een zwarte, veel op cola lijkend, mengsel.

Mijn vragen zijn:

1. Het filtraat was wel wat lichter, maar nog lang niet kleurloos. Betekend dit dat ik het proces net zo lang moet herhalen tot het filtraat kleurloos is?

2. Er bleef veel meer vloestof achter in het koffiefilter dan dat er in het filtraat zat. Is dit normaal?

3. Is er een betere/makkelijkere en hopelijk niet al te dure huis, tuin en keuken methode?

Groeten,

Jeffrey

Re: Probleem met tekst op Antivries fles.

1. Handiger is de vloeistof met actieve kool in een fles te doen en goed schudden en dan een poosje laten staan dan kun je aan de bovenstaande vloeistof zien of deze al ontkleurd is, zoniet langer schudden enz.

Ontkleurt de vloestof na een aantal keren schudden nog niet dan zit er te weinig actieve kool in en dan nog wat kool toevoegen.

2. Er blijft inderdaad vrij veel vloeistof in de kool achter, begin met een kleine hoeveelheid kool want het kan veel kleurstof absorberen en wordt het goedkoper.

3. Een simpeler en goedkopere manier ken ik niet.

Berichten: 26

Re: Probleem met tekst op Antivries fles.

Bedankt! Lekkere puntsgewijze antwoorden geweldig :D

Na even gegoogled te hebben ben ik erachter gekomen dat dit proces met actieve kool toevoegen adsorptie heet.

Ook ben ik tussendoor weer wat vragen tegen gekomen

Even terugkomend op het antwoord op vraag 1.

Ik voeg een beetje koolstof stoe en dan schud ik de fles flink. Dan laat ik het een periode staan.

4. Zakt de actieve koolstof met (en zonder) de opgenomen kleurstof naar de bodem?

5. Zou ik een afzuigkolf kunnen gebruiken en dan vacuumfiltratie toepassen ipv gewoon een tijd laten staan?

http://www.labstuff.nl/contents/nl/d15.html#p248

6. Hoe wist je eigentlijk dat kool beter hecht aan de kleurstof dan aan de 1,2-ethaandiol? :P

(en waar kan ik dat vinden? Afbeelding )

Re: Probleem met tekst op Antivries fles.

Gaan we gewoon verder per punt :D

4. De aktieve kool zal langzaam naar de bodem zakken of gaan drijven alnaar gelang de soortelijke massa van de vloeistof, het is een suspensie.

5. Je kunt vacuumfiltratie gebruiken wat er bovendien voor zorgt dat er minder vloeistof in de kool achterblijft. Je hebt nog wel een vacuumpomp nodig en dat gaat alles bijelkaar wel wat kosten en dan kan het wel eens goedkoper zijn ethyleenglycol schoon te kopen.

6. Altijd al geweten werd vroeger al gebruikt bij voedselvergiftigingen ed. Heb me eigenlijk nog nooit afgevraagd wat je er allemaal mee zou kunnen zuiveren. ;)

PS Wiki helpt je op gang: http://nl.wikipedia.org/wiki/Actieve_kool

Reageer