Zuiverheid van een stof in %

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Gesloten
Berichten: 9

Zuiverheid van een stof in %

Bij de analyse van een staal bijtende soda van technische kwaliteit wordt 3,500g opgelost in 50ml zwavelzuur 1,5M. Uit de bekomen oplossing neemt men 10ml die wordt getitreerd met NaOH suprapuur 0,2M.

Indien men hiervan juist 36,5ml nodig heeft, wat is dan dan de zuiverheid (van NaOH)

Maar als je het berekent dan heb je 4,53g NaOH suprapuur nodig om 10ml overmaat H2SO4 te titreren.

Terwijl je met 3,5g NaOH van Technische kwaliteit het grootste deel al kan titreren?

Dat is hetzelfde als dat een auto die 20km/u rijdt sneller 100km rijdt dan een auto die 120km rijdt..

Berichten: 41

Re: Zuiverheid van een stof in %

Ik krijg hem wel passend...

Als je eens van de andere kant begint:

Je hebt 36.5 ml 0.2 M NaOH nodig om 10 ml te neutraliseren

Dus in die 10 ml zit x mol zwavelzuur

Dus in 50 ml zit 5x mol zwavelzuur

Je startte met 0,075 mol zwavelzuur.

De technische kwaliteit NaOH zorgde dus voor een afname van (0,075-5x) mol zwavelzuur. Die (0,075-5x) mol heeft gereageerd met y mol NaOH.

y mol NaOH komt overeen met 40*y gram NaOH en dus kun je bepalen hoeveel gram NaOH je had in je beginsituatie. En welk percentage van 3.5 gram dit is.

Ik vul niet alle getallen in, want het lijkt me hier een huiswerkopdracht, maar vergeet ook niet dat je 2 mol NaOH verbruikt per 1 mol zwavelzuur.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.507

Re: Zuiverheid van een stof in %

Of we gaan hier verder....
I'm not suffering from insanity - I'm enjoying every minute of it!!

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: Zuiverheid van een stof in %

Of we gaan hier verder....
Zo is dat.

Dubbel posten is niet toegestaan !

Lees de Algemene Regels dan eens...

Topic gesloten.

Gesloten