gezocht: middel om oppervlaktespanning te verlagen

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 2

gezocht: middel om oppervlaktespanning te verlagen

Pedicures gebruiken soms een sprayvloeistof met daarin een (meestal laag) percentage alcohol om de oppervlaktespanning van (demi)water te verlagen en zodoende een fijnere verneveling te krijgen tijdens de freeswerkzaamheden. De verneveling van de alcohol komt in de lucht en kan worden ingeademd, vermoedelijk ook door een neus-mondmasker zonder koolstoffilter. Dat is niet bevorderlijk voor de gezondheid.

Daarom zoek ik een gezonder alternatief voor de alcohol. Ik dacht zelf al aan een niet-schuimende zeep of shampoo als dit tenminste bestaat.

Bestaan er niet-schuimende, oppervlakte actieve stoffen die geen gezondheidsrisico met zich meebrengen of weet iemand een ander alternatief voor de alcohol welke wel geschikt is voor een pedicuremotor?

Re: gezocht: middel om oppervlaktespanning te verlagen

De lage concentratie van alcohol is niet slecht voor je gezondheid en er is daarom geen reden om deze te vervangen.

Hoe ben je tot je conclusie gekomen dat het schadelijk is?
Dat is niet bevorderlijk voor de gezondheid

Berichten: 1.379

Re: gezocht: middel om oppervlaktespanning te verlagen

Ik zie niet in dat alcohol een gevaar vormt voor de gezondheid. Het wordt o.a.

gebruikt om de huid te ontsmetten en als mondspoeling.

Een niet-schuimende oppervlakteactieve stof is er niet. Een van de veiligste oppervlakteactieve stoffen is een afwasmiddel. Dat kan door mensen met een gevoelige huid gebruikt worden.
Uitleggen is beter dan verwijzen naar een website

Berichten: 65

Re: gezocht: middel om oppervlaktespanning te verlagen

Ik heb zelfs al eens ergens gehoord dat er mensen zijn die zelfs alcohol/water-mengsels drinken...soms zelfs mengsels met 40% alcohol.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: gezocht: middel om oppervlaktespanning te verlagen

Ik heb zelfs al eens ergens gehoord dat er mensen zijn die zelfs alcohol/water-mengsels drinken...soms zelfs mengsels met 40% alcohol.
Duh..., 8-[

Jakkes ! :eusa_sick:

;)

Gebruikersavatar
Berichten: 421

Re: gezocht: middel om oppervlaktespanning te verlagen

Alcohol (ethanol) wordt door je lichaam gewoon afgebroken en is in kleine hoeveelheden niet schadelijk.

Ik zou gewoon alcohol blijven gebruiken, omdat:

Waternevel wordt in de longen gezogen en als daar bacteriën in zitten vergroot dat de kans heel erg op een infectie. Door alcohol in de water tank te doen heb je minder kans op bacteriën.

De patiënten door de alcohol wat rustiger worden. :P

Meer info: http://en.wikipedia.org/wiki/Ethanol

Berichten: 84

Re: gezocht: middel om oppervlaktespanning te verlagen

Wij gebruiken 70% ethanol spuitbussen. Zonder beschermingsmiddelen oid, dus het lijkt me niet echt schadelijk ;)

Berichten: 216

Re: gezocht: middel om oppervlaktespanning te verlagen

Sterker nog, kleine hoeveelheden zijn zelfs goed tegen hart en vaatziekten. Al denk ik dat de hoeveelheden die je door deze nevel in te ademen binnen krijgt niet hoog genoeg zijn om een significant gezondheids voordeel te krijgen.

Reageer