Gat in het Heelal?

Moderator: physicalattraction

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Gebruikersavatar
Berichten: 128

Gat in het Heelal?

Ik heb een vraag:

Deze ochtend was er ter gelegenheid van World Year of Physics een uitleg over de algemene van einstein. Maar ik heb een vraagje: als het waar is dat het heelal als een wasplaat werkt, kun je er dan geen 'tunnel' in maken, zodat je bv. een tunnel maakt van pluto naar Amsterdam?

Berichten: 24

Re: Gat in het Heelal?

Die tunnels heten wormgaten.

Om als mens door een wormgat te reizen moet het heel heel groot zijn, anders word je door de zwaartekracht uitelkaar gereten.

Ook heb je heel veel energie nodig om ruimte voldoende te krommen. Ik denk dat het veel minder energie kost om via de gewone weg te gaan.

Maar het zijn wel leuke dingen die wormgaten.

Berichten: 24

Re: Gat in het Heelal?

Hoe zit het met de "Exotische materie", die volgens mij nodig is om een wormgat stabiel te maken.

Exotisch materiaal schijnt negatieve zwaartekracht te veroorzaken en is nog niet ontdekt.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.623

Re: Gat in het Heelal?

Even tussen neus en lippen door: bestaan wormgaten?
Beter kaal als geen haar want een kip snurkt

Gebruikersavatar
Berichten: 4.161

Re: Gat in het Heelal?

Theoretisch zijn ze heel aannemelijk, maar in praktijk heel slecht meetbaar. Men acht dat er een kans bestaat dat de volgende generatie deeltjesversneller misschien micro wormgaten zal kunnen maken.
De tekst in het hierboven geschreven stukje kan fouten bevatten in: argumentatie, grammatica, spelling, stijl, biologische of scheikundige of natuurkundige of wiskundige feiten kennis. Hiervoor bied StrangeQuark bij voorbaat zijn excuses aan.

Gebruikersavatar
Berichten: 393

Re: Gat in het Heelal?

Deze ochtend was er ter gelegenheid van World Year of Physics een uitleg over de algemene van einstein.


waar was die uitleg? Op TV (welke zender etc)??
Het is zwart met een witte dop en het lijnt je opstelling uit... Calibrero

Het is groen en het synchroniseert je signaal... Kermit de Trigger

Als je teveel energie hebt, kun je beter een andere baan zoeken.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.750

Re: Gat in het Heelal?

Juur, volgens mij is de exotische materie waar je het over hemt WIMP's (weakly interacting massive particles) en MACHO's (Massive compact halo opjects) maar dit weet ik niet zeker.

Gebruikersavatar
Berichten: 128

Re: Gat in het Heelal?

waar was die uitleg? Op TV (welke zender etc)??
Het was aan de universiteit van Gent.
Ook heb je heel veel energie nodig om ruimte voldoende te krommen. Ik denk dat het veel minder energie kost om via de gewone weg te gaan.
Je zult inderdaad veel energie nodig hebben, maar als het zou kunnen, kun je veel vlugger dan de gewone weg te nemen je verplaatsen. Ik denk dat het zoiets zal zijn zoals een vliegtuig nemen naar Moskou, of te voet gaan.

Berichten: 24

Re: Gat in het Heelal?

Exotische materie heeft een gemiddeld negatieve energie dichtheid, gezien vanuit een foton dat door de materie heen gaat.

In andere woorden: Als je door exotische materie reist met of dicht bij de snelheid van het licht, dan heeft de materie negatieve massa.

Dat betekend niet dat de materie "exotisch" is voor iemand die zich binnen in het wormgat bevind en niet met de lichtsnelheid reist.

Voorbeeld: Vacuum kwantum fluctuaties hebben op aarde gemiddeld gezien geen energie. (Er ontstaat een electron en een positron gemiddeld is het nul)

Maar zit je vlakbij het oppervlak van een zwart gat dan worden de kwantum fluctuaties zodanig vervormd dat de gemiddelde energie dichtheid negatief word. (vanuit het standpunt van een foton)

Dit is de Hawking's straling die er voor zorgt dat zwarte gaten "verdampen". Wormgaten moeten dus ook "verdampen"

Gebruikersavatar
Berichten: 1.623

Re: Gat in het Heelal?

Theoretisch zijn ze heel aannemelijk, maar in praktijk heel slecht meetbaar. Men acht dat er een kans bestaat dat de volgende generatie deeltjesversneller misschien micro wormgaten zal kunnen maken.
Maakt het binnenste van een wormgat (dus de lege ruimte in het gat) deel uit van het universum? Als dat namelijk zo is, dan is het toch niet mogelijk om door zo'n wormgat te reizen en heel ergens anders in het universum terecht te komen? Dat zou namelijk betekenen dat iemand/deeltje/whatever dat zich in het wormgat bevindt, zich dus eigenlijk op 2 plekken tegelijk bevindt.

Enne, zo'n wormgat maken, hoe klein ook, is dat niet net zo gevaarlijk als een zwart gat maken?
Beter kaal als geen haar want een kip snurkt

Berichten: 40

Re: Gat in het Heelal?

StrangeQuark schreef:Theoretisch zijn ze heel aannemelijk, maar in praktijk heel slecht meetbaar. Men acht dat er een kans bestaat dat de volgende generatie deeltjesversneller misschien micro wormgaten zal kunnen maken.
Maakt het binnenste van een wormgat (dus de lege ruimte in het gat) deel uit van het universum? Als dat namelijk zo is, dan is het toch niet mogelijk om door zo'n wormgat te reizen en heel ergens anders in het universum terecht te komen? Dat zou namelijk betekenen dat iemand/deeltje/whatever dat zich in het wormgat bevindt, zich dus eigenlijk op 2 plekken tegelijk bevindt.

Enne, zo'n wormgat maken, hoe klein ook, is dat niet net zo gevaarlijk als een zwart gat maken?
Het moet wel deel uit maken van het universum,want het bevind zich immers in het universum.Waar ik me niet in kan vinden met de wetenschappers,is het feit dat men aan neemt dat de tijd in het centrum stil staat.

Als dat zo zou zijn... Dan kent de absolute 0t eenheid meerdere scala's van ruimte tijds krommingen.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.750

Re: Gat in het Heelal?

een wormgat is een verbinding tussen 2 stukken ruimte tijd:

Afbeelding

volgens mij maakt het dan juist deel uit van universum

Berichten: 40

Re: Gat in het Heelal?

Antoon schreef:een wormgat is een verbinding tussen 2 stukken ruimte tijd:

Afbeelding

volgens mij maakt het dan juist deel uit van universum
De vraag is dan.... Waarom is de ruimte opgebouwd uit lagen...Is dit bv... Uit Wis/Natuurkundige oor en noodzaak... En.... Kan er nog iets tussen in bestaan... Of bepaald elk zwart gat zelf de verplaatsing naar een willekeurige laag...Hmmm... Daarbij zou de ruimte tijd aan de andere kant uitgerekter moeten zijn om er iets door heen te laten vallen... Dit zou dan eigenlijk moeten betekenen dat waneer men een nieuwe laag binnen gaat deze onderhevig moet zijn aan een kracht die hier bij ons de ruimte tijd minder kromt of rekt...

Is namelijk de kracht aan bijde kanten gelijk...kan er niets door heen vallen.. Tenzij de tijd daar anders verloopt... Maar hiervoor diend ook de ruimte uitgerekter te zijn..

Dit kan dan alleen maar als alle zwarte gaten gezamelijk deze nieuwe laag vormen... Zien we dit ook niet in de quantum mechanica,met de zwaare massa.....Of donkere massa...

Trek maar eens een ballon door een gat van een spaanplaat,1/3 boven 2/3 beneden.. als of het deeltje nog net genoeg energie bevat om in deze ruimte tijd te kunnen blijven bestaan... :roll:

De oerknal moet zich dan ook hebben voorgedaan als een platte pannekoek lijkt wel waar in ruimte lagen nauwelijks of geheel niet bestonden.....

Het absolute 0t punt bestaat niet in een zwart gat...Het zou dan onmogelijk zijn om te tunnelen naar een nieuwe dimensie

Berichten: 1.404

Re: Gat in het Heelal?

Een waarschuwing bij de tekening van Antoon:

De tekening stelt een wormgat voor in een tweedimensionale wereld. Dit wormgat is voor het visueel aanschouwelijk te maken ingebed in een driedimensionele ruimte. We moeten bij deze tekening dus er oppassen. Enkel het blauwe oppervlak is ruimtetijd. De rest moet je als niet bestaande beschouwen. In werkelijkheid is de ruimtetijd vierdimensionaal en dus erg moeilijk visueel voor te stellen.
het zien duurt een seconde, de gedachte blijft voor altijd

"Blauw"

Berichten: 40

Re: Gat in het Heelal?

peterdevis schreef:Een waarschuwing bij de tekening van Antoon:

De tekening stelt een wormgat voor in een tweedimensionale wereld. Dit wormgat is voor het visueel aanschouwelijk te maken ingebed in een driedimensionele ruimte. We moeten bij deze tekening dus er oppassen. Enkel het blauwe oppervlak is ruimtetijd. De rest moet je als niet bestaande beschouwen. In werkelijkheid is de ruimtetijd vierdimensionaal en dus erg moeilijk visueel voor te stellen.
Toch begint de tunnel ergens en eindigt hij ergens,je zal met een verklaring moeten komen wat het IS dat het mogelijk maakt dat iets van punt A naar punt B kan verplaatsen of vallen,als alle krachten aan alle kanten eigenlijk gelijk zijn :roll:

Reageer