Springen naar inhoud

Jood

• Log in om te kunnen reageren

hanzzz

hanzzz

• 0 - 25 berichten
  • 17 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 12 juni 2010 - 10:08

Ik wil graag enkele grammen jood maken want om een of andere reden is deze stof zeer duur of niet verkrijgbaar voor particulieren.

Ik heb zeer veel chemicaliŽn in mijn bezit en ik denk dat het mij makeijl zal lukken ;) , ik wou het gaan extraheren uit zeewier/kelp of iets in die richting.

Mijn plan:

De zeewier/kelp word verbrand het overblijfsel word gekookt in water en gefiltreerd

deze vloeistof word gedruppelt in zwavelzuur waardoor HI onstaat.

Dit word langzaam in verdunt 20% waterstofperoxide gedruppelt waardoor de HI word geoxideert naar water en elementair jood.

de vloeistof word geneustralieseert met Soda en gefiltreerd. In het filter zullen enkele onoplosbare sulfaten en wat onoplosbare producten van de waterstofperoxide zitten. Het belangerijkste product JOOD word droog in een bekerglas geplaatst war verwarmt word tot alle jood sublimeert en tegen het koude horloge glas boven op het lange bekerglas neerslaat.

Dit lijkt me te werken ik heb ook al enkele minunten ontdekt denk ik deze zal ik met jullie delen.

De zwavelzuur zal de meeste stoffen uit hun zout drukken en veranderen in zuren en (bi)sulfaten.

Ik heb veel kelp/zeewier nodig voor een fatsoenlijke hoeveelheid jood en ik weet niet welke ik moet gebruiken en waar ik dit kan vinden als iemand hier tips over heeft graag een PM.

mischien is het slimmer om zoutzuur te gebruiken omdat dit niet zo'n sterk zuur is als zwavelzuur graag uw mening hierover.

Vriendelijke groeten,

Hanzzz

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Nernst

Nernst

• >250 berichten
  • 338 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 12 juni 2010 - 11:07

Wil je hiervoor echt zeewier gebruiken? De jodide zouten zijn namelijk niet zo duur en kan je vrij kopen ;)

woelen

woelen

• >1k berichten
  • 3145 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 12 juni 2010 - 17:04

Die synthese van jood uit kelp is misschien leuk als intellectuele en practische uitdaging, maar als het je gaat om goedkoop aan jood te komen, dan is het niet zo'n goed idee. Je zult veel meer geld zijn aan andere chemicalien en de uitkomst blijft onzeker.

Jood is inderdaad vrij duur, maar ook weer niet zodanig duur dat het niet te doen is voor een particulier. Op eBay is het volop te koop:

http://shop.ebay.nl/....._arr=1&_rdc=1

Labstuff heeft het ook. Een hoeveelheid van 30 gram is al aardig wat voor experimenteerwerk, meer heb je niet nodig.

Als je wat goedkoper uit wilt zijn, dan kun je kaliumjodide kopen en daaruit jood halen op de manier zoals jij in je post hebt beschreven (dat werkt uitstekend).

http://shop.ebay.nl/...3286.m270.l1313

Het voordeel van het kopen van jood is dat je er ook een geschikt potje bij krijgt. Jood is nl. een heel vervelende stof om te bewaren (alles in de buurt van het potje wordt bruin als het niet goed is verpakt).

hanzzz

hanzzz

• 0 - 25 berichten
  • 17 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 13 juni 2010 - 10:20

Ik weet dat jood moeilijk te bewaren is maar geloof me ik heb een zeer geschikt potje ;). Het lijkt me gewoon een leuke uitdaging om het te maken uit zeewier dan om het gewoon te kopen ik heb de stof ook nog helemaar niet nodig maar ik wil het gewoon hebben.

Ik had nog een vraag in mijn bronne hoor ik alleen maar zeewier en kelp maar zouden allen waterplanten werken ik heb namelijk 3 enorme vijvers niet ver van mijn huis vandaan en die wil ik nog wel een keer leegplukken ik denk dat daar wel wat kelp zit maar ook zeegras en wat lange groene slierten me weer dunnere groene slierten eromheen (zoiets als die zwarte behaarde rupsen maar dan groen en groter). Als dit zou werken kan ik denk ik wel aan genoeg Jood komen ik.

Tips welkom en bedankt voor de reacties,

Hanzzz

w_oute_r

w_oute_r

• >250 berichten
  • 654 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 13 juni 2010 - 12:10

In principe kan je alles gebruiken waar jodides in zitten. De reden dat kelp wordt gebruikt is omdat dat snel groeit en relatief veel jodide bevat. De ene soort kelp is ook beter dan de andere. Ga er ook vanuit dat je flink wat kelp moet gebruiken om een beetje aanzienlijke hoeveelheid jodijum te krijgen.

Desalniettemin is het leuk om te proberen. Het is ťťn van mijn favoriete bezigheden in de (hobby)chemie: grondstoffen maken.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures