Springen naar inhoud

toxicologie

• Log in om te kunnen reageren

darkangel1988

darkangel1988

• 0 - 25 berichten
  • 9 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 13 juni 2010 - 10:24

hallo allemaal,

Ik had een vraagje. ik ben bezig met een toxicologisch onderzoek naar pesticiden. Aangezien wij alleen licht toxische stoffen mogen gebruiken, zijn er alleen LD 50 e.d. bekend van dieren. Als ik een indicatie wil hebben van de LD 50 voor een persoon, zou ik dan de LD50 van dieren kunnen gebruiken?

al vast bedankt,

Ik heb geen mapje over toxicologie in deze forum gevonden daarom heb ik het hier neer gezet.

Veranderd door darkangel1988, 13 juni 2010 - 10:25

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

*_gast_Gerard_*

• Gast

Geplaatst op 13 juni 2010 - 11:20

LD 50 is alleen betrouwbaar voor de soort waarmee deze is bepaald, bij andere soorten kunnen grote afwijkingen optreden. Je kunt ze als indicatie gebruiken voor de toxiciteit bij mensen maar houdt er rekening mee dat er grote afwijkingen kunnen zijn.

Analoog aan de financiele wereld:
Behaalde resultaten uit het verleden bieden geen garantie voor de toekomst ofwel
Gevonden waarden bij de ene soort hoeven niets te zeggen over de waarden bij een andere soort.

Je zou kunnen kijken of er in de medische litteratuur gegevens bekend zijn over lethale intoxicaties en de gevonden levels.

darkangel1988

darkangel1988

• 0 - 25 berichten
  • 9 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 13 juni 2010 - 11:45

ik heb voor mijn onderzoek al veel literatuur studie gedaan, en alleen voor glyfosaat zijn er gegevens bekend van de toxiteit voor mensen, aangezien er daar mensen ook aan overleden zijn, maar de andere twee zijn alleen de toxische gegevens voor dieren bekend en niet voor mensen. Dat komt waarschijnlijk door dat het maar matig toxisch is.

Peertje

Peertje

• >250 berichten
  • 636 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 13 juni 2010 - 14:05

Ik heb wel een veiligheidsfactor voor de NO(A)EL. je veilige dosis=NO(A)EL/risicofactor. Voor het omzetten van je NO(A)EL van een dier naar een mens is dit een factor 2,5 (in de EU) en 10 in de VS.
Voor 'Variatie in gevoeligheid binnen een populatie' is dit een factor 5 (of 10 in de VS). Als je een LO(A)EL hebt kun je dit omzetten naar NO(A)EL door ook weer een factor 10 mee te nemen.
Misschien kun je hier iets mee.

MoquaN

MoquaN

• 0 - 25 berichten
  • 22 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 16 juni 2010 - 15:30

De meest eenvoudige basis regel die voor LD50 omzettingen gebruikt wordt is delen door 10 voor het verschil in soort (intraspecies) en nogmaals delen door 10 voor de verschillen binnen soorten (interspecies). De specifieke waarden die voor de wetstelling gebruikt worden verschillen per land en ook uiteraard met voor proefdier gewerkt wordt.
Voor verdere informatie zal ik Casarett & Doull's Toxicology, The Basic Science of Poisons aanraden. Hoofdstuk 4 gaat over risk assesment.

Ik hoop dat dit helpt.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures