[scheikunde] Redoxreactie kloppend maken

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Berichten: 72

[scheikunde] Redoxreactie kloppend maken

Maak de volgende redoxreactie kloppend, vermeld ook de oxidatiereactie en reductiereactie

IO3- + S2O32- + OH- <-> I- + SO42- + H2O

S2O32- + 5 H2O-> 2 SO42-

IO3- + OH- -> I- + H2O

en verder kom ik dus niet, ik snap gewoon niet hoe ik verder moet met deze reactie

ik hoop dat jullie me kunnen helpen

het 1ste probleem is dus de halfreacties opstellen

Berichten: 31

Re: [scheikunde] Redoxreactie kloppend maken

Beste sciencedude,

Ik vermoed dat je een methode hebt gezien om redoxreacties op te lossen?

Ik volg meestal onderstaand schema.

Getallen die ik gebruik zijn voorbeelden en niet van toepassing op jouw specifieke vraag.

1) Oxidatie en reductie-reactie opschrijven met oxidatiegetallen

2) # elementen links en rechts gelijk maken, enkel de elementen die reduceert of oxideert (in u geval dus zwavel bij de eerste reactie)

3) # elektronen links en rechts gelijk maken let hierbij wel op voor puntje 2 (vb S(I) + 1 e- -> S(II) maar 2S(I) + 2 e- -> S2(II) )

4) bijvoegen van H+ of OH- om totale lading links en rechts gelijk te maken H+ in zuur midden OH- in basisch midden. Bij IO3- zal het hier met H+ zijn.

5) aanvullen met water zodat er links en rechts evenveel H en O staat

6) controle van alle element, nu zou er links en rechts van alles evenveel moeten zijn

Nu zijn de deelreacties af. Nu kan je merken dat bij je reductie X elektronen vrijkomen en dat de oxidatie er Y gebruikt. Zorg er dan voor dat de elektronen gelijk worden door hele halfreacties te vermenigvuldigen. Als je deze dan optelt zal je je uiteindelijke redox reactie bekomen.

Laat weten waar je vastloopt en geef je gedane stappen duidelijk weer, zo kan ik het snelste helpen waar je bij vast zit. Oh en dit is mijn eerste "helpende post" dus succes voor ons beiden zou ik zeggen. :)

Groetjes Dimitri

Berichten: 72

Re: [scheikunde] Redoxreactie kloppend maken

ten eerste, zeg gerust je :D

en bedankt dat je wilt helpen ondanks dat er iets van voetbal op tv is :P

S2O32- -> 2 SO42- + 2e-

4+ 6-_____6+ 8-

IO3- -> I-

5+ 6-__1-

hier loop ik dus al vast met de 2de halfreactie

1) Oxidatie en reductie-reactie opschrijven met oxidatiegetallen

2) # elementen links en rechts gelijk maken, enkel de elementen die reduceert of oxideert (in u geval dus zwavel bij de eerste reactie)

3) # elektronen links en rechts gelijk maken let hierbij wel op voor puntje 2 (vb S(I) + 1 e- -> S(II) maar 2S(I) + 2 e- -> S2(II) )

4) bijvoegen van H+ of OH- om totale lading links en rechts gelijk te maken H+ in zuur midden OH- in basisch midden. Bij IO3- zal het hier met H+ zijn.

5) aanvullen met water zodat er links en rechts evenveel H en O staat

6) controle van alle element, nu zou er links en rechts van alles evenveel moeten zijn

Berichten: 31

Re: [scheikunde] Redoxreactie kloppend maken

Ik zie dat het probleem zich al stelt bij het zoeken van de oxidatie getallen. Voor een redox moet enkel het oxidatiegetal van de elementen die van oxidatie getal veranderen bekent zijn.

O is altijd -II

H is altijd +I

op enkele uitzonderingen na.

Ik zal het voorbeeld geven voor eerste deelreactie

S2O32- -> SO42-

S2O32- => 3 O = 3* - II=-6 de totale lading is -2 om van -6 tot -2 te gaan moet de overschot dus een oxidatie getal van +4 hebben, dit wil zeggen dat het oxidatie getal van 2*S= 4 dus oxidatie getal van S op zich is 2

SO42- => 4O=4*-II=-8 de totale lading is -2 om van -8 tot -2 te gaan moet de overschot dus een oxidatie getal hebben van +6, dit wil zeggen dat het oxidatie getal van S=6.

Probeer dit nu eens voor de 2de deelreactie. We zitten nog steeds bij stap 2. Bij redox reacties nooit te snel willen gaan dit maakt het enkel maar moeilijker. Bij stap 1 bedoel ik dus dat er enkel dit te zien is. Hier starten we van.

IO3- -> I-

Nog een vraagje, heb je redox reacties al gezien/gemaakt of zorgt enkel deze oefening voor problemen ?

Groetjes Dimitri

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] Redoxreactie kloppend maken

Zijn dat werkelijk de producten die ontstaan, of heb je die zelf bedacht?

Normaal ontstaat uit jodaat en jodide eerst jood, die dan met thiosulfaat reageert tot jodide en dithionaat (S4O62-).

En om woody600 even te verduidelijken (excuus hiervoor): beide S van het thiosulfaat gaan van +2 naar +6, hoeveel elektronen verliest thiosulfaat daar dus uiteindelijk voor?

Berichten: 72

Re: [scheikunde] Redoxreactie kloppend maken

IO3- -> I-

Linkerkant

I=+5

O= -2

Rechterkant

I=-1?

@fuzzwood

een docent heeft dit verzonnen ik vond het ook maar raar, want die redoxreactie vind je eigenlijk nergens

Berichten: 31

Re: [scheikunde] Redoxreactie kloppend maken

Mmm heb enkel tabel met redoxkoppels gezien. Maar de halfreacties moeten toch altijd te maken zijn of deze de redoxkoppels volgen of niet? Ik heb ze toch kunnen maken :)

@ Fuzzwood dat van die thiosulfaat weet ik we waren enkel nog maar oxidatie getallen aan het bepalen

@sciencedude

de oxidatie getallen van jodaat kloppen. Nu moet je kijken hoeveel elektronen je links of rechts moet aanvullen om het oxidatie getal juist te krijgen. Als links een element (oxidatie getal) +7 heeft en rechts -2 zijn er dus 9 elektronen nodig per element, let dus op bij die S203

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] Redoxreactie kloppend maken

sciencedude schreef: IO3- -> I-

Linkerkant

I=+5

O= -2  

Rechterkant

I=-1?

@fuzzwood

een docent heeft dit verzonnen ik vond het ook maar raar, want die redoxreactie vind je eigenlijk nergens
Ja dat klopt al, hoeveel elektronen moet je dus links zetten om van +5 naar -1 te gaan?

Berichten: 72

Re: [scheikunde] Redoxreactie kloppend maken

Fuzzwood schreef:
sciencedude schreef: IO3- -> I-

Linkerkant

I=+5

O= -2  

Rechterkant

I=-1?

@fuzzwood

een docent heeft dit verzonnen ik vond het ook maar raar, want die redoxreactie vind je eigenlijk nergens
Ja dat klopt al, hoeveel elektronen moet je dus links zetten om van +5 naar -1 te gaan?
6 elektronen

IO3- + 6e--> I-

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] Redoxreactie kloppend maken

Nu de vraag, wil je in zuur of basisch milieu werken? Kan allebei :P

Bij zuur maak je de reacties kloppend met H+ en H2O, bij basisch gaat dat met H2O en OH-.

Berichten: 31

Re: [scheikunde] Redoxreactie kloppend maken

Wat heb je voorlopig ook al voor de 2de deelreactie. Bij het kloppend maken van de reactie kies je ook voor zuur of basisch wel dezelfde kiezen als de 1ste deelreactie

Berichten: 72

Re: [scheikunde] Redoxreactie kloppend maken

Heb ik een keus om te kiezen tussen de omgeving 8-[ als je de totale reactie al hebt?

Berichten: 31

Re: [scheikunde] Redoxreactie kloppend maken

in totale reactie zie ik OH- staan gebruik dus maar OH- om de ladingen gelijk te krijgen = basisch

Dan moet je na die stap enkel nog aan X aantal water toevoegen om de deelreacties te doen kloppen.

Zou je ze dan eens kunnen geven als dat gedaan is ?

Gebruikersavatar
Berichten: 2.455

Re: [scheikunde] Redoxreactie kloppend maken

Mij is verboden *ooit* nog redoxreacties met oxidatiegetallen te balanceren. Wij (UA) gebruiken de volgende methode:

1) Halfreacties kiezen

2) Massabalans (v.b.: I3- -> 3 I -)

3) Zuurstofbalans: aanvullen met H2O

4) Waterstofbalans: aanvullen met H+

5) Ladningsbalans: aanvullen met elektronen -> hier zie je wat de oxidatie/reductie is

6) Als er H+ rechts staat: links evenveel OH- toevoegen en rechts H+ vervangen door water -> basisch i.p.v zuur milieu

Nou ja, mijn twee zloty's
This is weird as hell. I approve.

Berichten: 72

Re: [scheikunde] Redoxreactie kloppend maken

@Thyphoner hoe wil je het dan fixen met complexe vergelijkingen, als je geen oxidatiegetallen mag gebruiken?

IO3- + 6e- + 6H+-> I- + 3 H2O

word

IO3- + 6e- + 6H3O-> I- + 9 H2O


S2O32- + 5 H2O -> 2 SO42- + 2e-

of doe ik nu iets raars?

4 IO3- + 3 S2O32- + 6 OH- <-> 4 I- + 6 SO42- + 3 H2O

Reageer