[scheikunde] Differentiële distillatie

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 45

[scheikunde] Differenti

Ik ben mij al een hele tijd suf aan het zoeken op dit vraagstuk, maar ik weet totaal niet hoe ik er zelfs moet aan beginnen:

Een mengsel van 45 mol% n-heptaan en 55 mol% n-octaan op 30°C wordt bij 1 atm aan een differentiële distillatie onderworpen tot 40 mol% van de vloeistof verdampt is. Wat is de samenstelling van het globale distillaat en van het vloeistofresidu?

Ook is er bij deze oefeningen een tabel gegeven met de dampspanning van n-heptaan en n-octaan bij verschillende temperaturen tussen de twee kooktemperaturen van de producten.

Ik dacht omdat het een differentiële distillatie is, van de vergelijking van Rayleigh te gebruiken, maar dan zit ik ook al snel weer vast omdat ik niet weet wat in te vullen.

Zou er mij hier iemand mee kunnen helpen?

Bedankt bij voorbaat!

Berichten: 723

Re: [scheikunde] Differenti

Is een differentiële destillatie een batch destillatie? Ken die naam niet, maar omdat je het hebt over de vgl van Rayleigh. Die moet je alleszins oplossen door α in te voeren.

Berichten: 45

Re: [scheikunde] Differenti

Ja, ik denk dat dit hetzelfde is.

Hoe moet ik die volatiliteit dan gebruiken in de vergelijking? Want ik weet niet hoe ik met die gegevens de α kan berekenen.

Berichten: 723

Re: [scheikunde] Differenti

Je kan die y in je vgl van Rayleigh schrijven als :y = αx/[1 + (α-1)x] . Daardoor kan je die integraal oplossen door splitsen in partieelbreuken. Finaal bekom je dan:

ln(m0/m) = 1/(α-1) * [ln(x/x0) + αln{(1-x0)/(1-x)}]

Dus gewoon invullen wat je weet en dan is daar niet veel moeilijks meer aan. Misschien nog te weten dat αij = Ki/Kj en dat Ki = yi/xi (in het geval je dat niet wist dus)

Berichten: 45

Re: [scheikunde] Differenti

Ok, dank je wel !

Het is me nu gelukt om de juiste oplossing te vinden !

Reageer