Biodiesel

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 13

Biodiesel

Hoe komt het dat biobrandstoffen waaronder dus biodiesel biologisch afbreekbaar is? Ligt dit aan de lengte van de ketens?

Waarom bevat biodiesel minder energie dan gewone diesel. Er is verschil in dichtheid, kan het hier aan liggen?

Ik hoop dat iemand mijn vragen kan beantwoorden,

alvast bedankt

Berichten: 107

Re: Biodiesel

Biodiesel bestaat uit (getransesterde) methylester, het lijkt me alsof de "beestjes daar meer pak op hebben" dan op pure koolwaterstoffen. Feit is dat alle diesel biologisch afbreekbaar is, alleen de hoeveelheid en de tijd.....

Over de energieinhoud durf ik me niet uit te spreken, per liter ? per kg ? per mol ?

P.

Gebruikersavatar
Berichten: 217

Re: Biodiesel

Als het één pure koolwaterstoffen/aromaten zijn en het andere esters dan lijkt het me dat er meer warmte vrijkomt bij de verbranding van de eerste.

Berichten: 107

Re: Biodiesel

Ja, natuurlijk.

Maar we tanken nog altijd aan een pomp per liter, vandaar mijn opmerking.

P.

Berichten: 89

Re: Biodiesel

Daar valt geen antwoord op te geven, op de energie per (zegge) liter. Dit hangt geheel af van het type diesel en biodiesel. Met name van biodiesels zijn er zeer veel soorten. Zoals die gesyntetyseerd worden uit afgewerkte frituurolie, plantaardige olie of dierlijke vetten. En als we dan weer kijken naar de plantaardige olie varieerd de samenstelling van de diesel ook weer van het soor planten olie af als koolzaad (meest gebruikt) of zonnebloem.

Van gewone diesel zijn er minder variatien, behalve dan in het raffinerings proces en de mogelijke toevoegingen door de fabrikant.

Reageer