oplosbaarheid in tetrachloormethaan

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 5

oplosbaarheid in tetrachloormethaan

Ik vroeg me het volgende af,

Stel ik heb een pot met pure tetrachloormethaan en ik wil daar dngen in oplossen.

Wat lost daar het beste in op Cl2 of I2..

Ik zie niet direct hoe je dit kan besluiten, dat tetrachloormethaan apolair is zie ik wel. Maar snap niet goed hoe je kan concluderen welke van deze twee halogenen, met het zelfde type van onderlinge binding, het best oplossen in tetrachloormethaan.

Iemand die me hier verder kan mee helpen?

Bedank!

Berichten: 2.337

Re: oplosbaarheid in tetrachloormethaan

Gevoelsmatig zou ik zeggen I2. Aangezien dit bij kamertemepratuur in vaste toestand voorkomt terwijl chloor een gas is. Gassen lossen bij mijn weten minder goed op in vloeistoffen dan vaste stoffen (in het algemeen).

Berichten: 5

Re: oplosbaarheid in tetrachloormethaan

Dat zou ik dus ook zeggen!

Maar ik ben opzoek naar de reden. Ik dacht het volgende, als dichloor in tetrachloormethaan komt zal dit splitsen in twee chloor radicalen. En deze kunnen radicale additie doen op de tetrachloor methaan. Met als gevolg dat er niks verandert en dus terug dichloor ontstaat... Of zit ik hier compleet fout?

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: oplosbaarheid in tetrachloormethaan

Ik zie niet zo in waarom Cl2 radicalen zou gaan vormen in tetra...
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Berichten: 5

Re: oplosbaarheid in tetrachloormethaan

Ja, inderdaad nu je het zegt.

Kan het niet te maken hebben met de grootte van de twee molecules

I2 is duidelijk een stuk groter dan Cl2 en dus zal I2 meer polair zijn dan Cl2...

Dus beter olplosbaar in het sterk polaire CCl4...

Berichten: 2.337

Re: oplosbaarheid in tetrachloormethaan

Als er zonlicht aankan dan zullen er wel wat radicalen gevormd worden maar tetrachloormethaan is verzadigd met chlooratomen. Je kan moeilijk chloor met chloor substitueren.

howhowhow CCl4 is voor alle duidelijkheid een Apolair oplosmiddel.

Je 4 chlooratomen zitten in een tetraëder vast aan je koolstof ze trekken dus allemaal evenhard in een 'symmetrische' richting. Je zal dus geen dipoolmoment hebben en dus geen intermoleculaire krachten buiten van der waals krachten.

Grootte van moleculen zegt iets meer over de polariseerbaarheid ik denk niet dat dat te maken heeft met polariteit van je molecule en dus ook niet met oplosbaarheid.

I2 en Cl2 zijn beiden apolair. Hier meot je het verschil neit in gaan zoeken wel in de aggregatiefase.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: oplosbaarheid in tetrachloormethaan

Een stof hoeft ook niet per sé uiteen te vallen bij oplossen hoor. Anders werd het voor organisch chemici wel heel lastig ;)

Berichten: 654

Re: oplosbaarheid in tetrachloormethaan

Een stof hoeft ook niet per sé uiteen te vallen bij oplossen hoor. Anders werd het voor organisch chemici wel heel lastig ;)
Ik heb het wel meegemaakt. Twee weken werk in het verkeerde oplosmiddel "oplossen" 8-[ . Dat oplossen lukte wel. :oops:

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: oplosbaarheid in tetrachloormethaan

/me ruikt hier een protisch/aprotisch oplosmiddel-fout :oops:

Berichten: 391

Re: oplosbaarheid in tetrachloormethaan

Tetra is kankerverwekkend. :eusa_sick:

Waarom zou je daarmee willen werken?

Berichten: 654

Re: oplosbaarheid in tetrachloormethaan

gravimetrus schreef: Tetra is kankerverwekkend. :eusa_sick:

Waarom zou je daarmee willen werken?
Het is een heel effectief aprotisch oplosmiddel en heeft zo z'n voordelen. Maar los daarvan: de startpost is een hypothetische vraag.

Berichten: 2.337

Re: oplosbaarheid in tetrachloormethaan

gravimetrus schreef: Tetra is kankerverwekkend. :eusa_sick:

Waarom zou je daarmee willen werken?
Dat zegt weinig. De meeste organische oplosmiddelen zijn gevaarlijk.

Maar de omstandigheden waarin je ermee je werkt zijn zo veilig dat het geen kwaad kan.

Reageer