Aantasting goud delen sensor

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 5

Aantasting goud delen sensor

Goedemiddag,

Na analyse van een defect geraakte (automotive) MAP sensor is gebleken dat een verbinding tussen behuizing en print verdwenen is. De print is beschermd door een siliconen gel, alleen de gouden verbindingsdraden (2 mil) liggen hier overheen en staan in direct contact (via vacuum slang) met het inlaatspruitstuk van een motor. De motor draait op LPG.

De grote vraag is waarom de verbinding verdwenen is. LPG bevat zwavel verbindingen en andere narigheid. De gedachte is nu dat het goud is aangetast/opgelost door een bestandsdeel van het LPG. Omdat mijn chemische kennis niet zo ver reikt hierbij de vraag door welke stoffen (liefst waarvan bekend is dat deze in LPG voor kan komen) goud aangetast, danwel opgelost wordt.

mvg,

Globe80

Berichten: 157

Re: Aantasting goud delen sensor

Een map sensor meet toch de luchtdruk? Die komt dan helemaal niet in contact met brandstof.

Berichten: 5

Re: Aantasting goud delen sensor

Een map sensor meet toch de luchtdruk? Die komt dan helemaal niet in contact met brandstof.
Een map sensor staat in direct contact met het inlaatspruitstuk om de absolute druk aldaar te meten. Normaal gesproken komt de sensor slechts in geringe mate in contact met brandstof (helemaal niet is niet te garanderen).

In het geval hierboven betreft het een auto met LPG systeem. Deze systemen hebben een overdrukklep in de verdamper zitten welke opent wanneer de druk intern te hoog oploopt (drukpieken tgv lastwisselingen, opkoken, etc). Deze druk wordt afgeblazen, via het vacuum systeem, in het inlaatspruitstuk. Door de manier van inbouw (verdamper staat in rechtstreeks verbinding met MAP sensor en spruitstuk) kan er LPG(damp)/vervuiling terechtkomen in de sensor.

Onze ervaring is dat LPG zwaar vervuild kan zijn met chemische elementen die onze componenten beinvloeden. Daarom nogmaals de vraag, omdat mijn chemische kennis op dit punt te wensen over laat, welke stoffen goud kunnen aantasten/ laten oplossen?

Bekend is dat LPG zwavelhoudend is en messing/koper aantast. Is dit ook het geval met goud?

Alvast bedankt voor enige hulp!

Re: Aantasting goud delen sensor

Het is zeer onwaarschijnlijk zo niet onmogelijk dat gouden draden worden aan getast door stoffen in de LPG. Indien dit zou gebeuren dan zou je tank en andere metalen onderdelen die in kontakt komen met LPG vele malen sneller worden aangetast.

Wel vraag ik me af of de draden van massief goud zijn en zijn er "soldeerpunten" met andere metalen dan goud want die zullen veel kwetsbaarder zijn.

Ik zou kontakt opnemen met de fabrikant om dit probleem voor te leggen want als je analyse goed is dan kun je spreken van een ontwerpfout en daar is de fabrikant verantwoordelijk voor.

Misschien een onnozel vraag weet je zeker dat de draad niet beschadigd is bij het openen van de behuizing?

Berichten: 5

Re: Aantasting goud delen sensor

Gerard schreef: Het is zeer onwaarschijnlijk zo niet onmogelijk dat gouden draden worden aan getast door stoffen in de LPG. Indien dit zou gebeuren dan zou je tank en andere metalen onderdelen die in kontakt komen met LPG vele malen sneller worden aangetast.

Wel vraag ik me af of de draden van massief goud zijn en zijn er "soldeerpunten" met andere metalen dan goud want die zullen veel kwetsbaarder zijn.

Ik zou kontakt opnemen met de fabrikant om dit probleem voor te leggen want als je analyse goed is dan kun je spreken van een ontwerpfout en daar is de fabrikant verantwoordelijk voor.

Misschien een onnozel vraag weet je zeker dat de draad niet beschadigd is bij het openen van de behuizing?
Wat wij normaalgesproken zien is dat metalen delen inderdaad aangetast worden, meestal door het aanwezige zwavel. Dit betreft wel delen welke in contact staan met gasvormig LPG. (bij temperaturen boven +/-60°C kraakt lpg en onstaan lange ketens/residu) In het vloeibare traject zijn er zelden problemen met aantasting.

De draden zijn van massief goud (fabrieksopgave) en worden ultrasoon/wrijving op de pads "gelast".

Contact opnemen met de fabrikant is de bedoeling, alleen betreft dit een erg groot concern en mijn ervaring is dat het erg lang duurt voordat er een bevredigend antwoord komt (als die al komt)

Je vraag is zeker terecht. Wij hebben de sensor in geopende toestand ontvangen, waardoor we het niet geheel kunnen uitsluiten dat de sensor beschadigd is tijdens openen. Dew reden dat we toch denken aan chemische aantasting is het feit dat er tpv de 3 bevestigingspunten (van de 8) een zwarte aanslag te zien was + een (licht) groene aanslag. De overige twee draden die wel aanwezig waren, maakten geen contact meer met de print.

Maar als ik het goed begrijp is goud dermate chemisch resistent dat we aantasting door bestanddelen in het LPG kunnen uitsluiten?

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: Aantasting goud delen sensor

Goud staat erin bekend dat het slechts zeer moeilijk aan te tasten is. Ik zou in ieder geval ook niet weten hoe LPG ('gewoon' koolwaterstoffen) goud kunnen aantasten.
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Berichten: 541

Re: Aantasting goud delen sensor

Je geeft aan dat de contact punten een aanslag bevatten. Ik denk dan toch dat daar een ander metaal voor gebruikt is. Ik zou dit navragen bij de fabrikant. Koolwaterstoffen (zoals LPG) doen weinig tot niets met goed.

Berichten: 5

Re: Aantasting goud delen sensor

Je geeft aan dat de contact punten een aanslag bevatten. Ik denk dan toch dat daar een ander metaal voor gebruikt is. Ik zou dit navragen bij de fabrikant. Koolwaterstoffen (zoals LPG) doen weinig tot niets met goed.
Bedankt voor de antwoorden! Het is duidelijk dat chemische aantasting niet de oorzaak kan zijn van de verdwenen draad.

Ik ben niet geheel duidelijk geweest in mijn vorige post. De print met aanhechtingspunten bevinden zich onder een siliconen gel. Alleen de draad komt boven de gel uit (draad ligt in een boog. waarom dit gedaan is, is mij een raadsel.) Bij de draden die er nog wel zaten lag een zwarte aanslag. Door metingen werd duidelijk dat de verbinding verdewenen is.

Ik heb de specificaties met alle gebruikte materialen en methoden. Hierin wordt duidelijk beschreven dat de draad dmv wrijving vastgelast wordt op de pad. Er wordt geen ander materiaal toegevoegd.

Berichten: 5

Re: Aantasting goud delen sensor

Goud staat erin bekend dat het slechts zeer moeilijk aan te tasten is. Ik zou in ieder geval ook niet weten hoe LPG ('gewoon' koolwaterstoffen) goud kunnen aantasten.
Helaas behoort LPG niet tot de gewone koolwaterstoffen in veel regio's.

Omdat er geen duidelijke richtlijnen zijn opgesteld over de absolute samenstelling van LPG komt het voor dat de LPG fabrikanten veel troep (lees: chemisch afval) bij het LPG voegen om zo onder de afvoerkosten uit te komen. Vaak komen we veel parafine-achtige substansies en weekmakers tegen. Daarom is het moeilijk aan te geven welke stof een oorzaak zou kunnen zijn.

Berichten: 1.379

Re: Aantasting goud delen sensor

De kwaliteit van het goud kan een grote rol spelen. Om te besparen op dit metaal worden draden en kontaktplaatsen vaak zo dun gemaakt dat het poreus metaal geworden is.

Verder: electrotechnisch goud wordt vaak met cobalt gelegeerd om het harder en slijtvaster te maken. Dit gaat ten koste van de chemische bestendigheid

t.o.v. zwavelhoudende produkten.

We hebben in de electrotechniek praktisch altijd met goudlegeringen te maken die corrosiever zijn dan zuiver goud.
Uitleggen is beter dan verwijzen naar een website

Reageer