Enkele begrippen mbt LC

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 217

Enkele begrippen mbt LC

Ik vroeg me af of iemand bekend was met de volgende begrippen:

- "Sample pooling" in SFC

- een "smiling baseline" in LC

Van sample pooling versta ik dat je meerdere kolommen gebruikt, en meerdere chromatogrammen verkrijgt, maar waar "sample pooling" precies op slaat vind ik niet. Over een smiling baseline vind ik nog minder, ik heb enkel een voorbeeld staan waarbij de achtergrond gradueel vermindert. Wat bedoelt men precies met "smiling baseline" en onder welke omstandigheden kan dit voorkomen?

Berichten: 677

Re: Enkele begrippen mbt LC

"Sample pooling" betekent dat je meerdere monsters gaat samenvoegen, en daarmee gaat verder werken.

Een "smiling baseline" is een basislijn die concaaf is: het signaal van de basislijn neemt eerst af, en daarna weer toe. :)

Gebruikersavatar
Berichten: 217

Re: Enkele begrippen mbt LC

"Sample pooling" betekent dat je meerdere monsters gaat samenvoegen, en daarmee gaat verder werken.
Dus als ik het goed begrijp meng je verschillende samples en meet je dit over meerdere kolommen in plaats van verschillende samples over 1 kolom te meten?
Een "smiling baseline" is een basislijn die concaaf is: het signaal van de basislijn neemt eerst af, en daarna weer toe.
Ja, ik had door dat de benaming op de vorm van de basislijn sloeg, maar onder welke condities kan dit optreden? Een solventgradiënt waarbij de detector meer gevoelig is voor één solvent, maar waarom dan de concave vorm?

Alvast bedankt voor je reactie.

Reageer