Uitlogen liquid / solid

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 8

Uitlogen liquid / solid

Ben bezig te experimenteren met het uitlogen van grond.

Heb het volgende gedaan:

L/S= 10 (5 gr. grond, gedroogd bij 105 °C en 50 ml loog).

Deze verhouding grond en loog heb ik 24 uur lang laten roeren. Na 24 uur roeren heb ik 10 ml mengsel uitgecentrifugeerd en het supernatant gemeten op CZV.

Hier kwam bijvoorbeeld het getal 10.000 mg/l uit.

Het experiment wilde ik herhalen op L/S=20.

[vraag 1]Kan ik nu het bestaande materiaal van L/S=10 aanvullen met nogeens 50 ml loog om op L/S 20 uit te komen?

Zo ja, dat heb ik in mijn proef gedaan en heb daarna van het supernatant een CZV gevonden van 20.000 mg/l

Daarna heb ik een L/S=30 ingezet (5 gr - 150 ml loog), maar nu vond ik een CZV van 5000 mg/l

Kennelijk vindt er geen uitloging meer plaats en ben ik nu aan het verdunnen

met loog.

[vraag 2]Moet ik na de verschillende loogextracties nog corrigeren voor het toegevoegde loog?

Hetzelfde wil ik herhalen voor het bepalen van DOC maar dan wil ik wel weten of de werkwijze juist is (DOC bepaling is duurder als CZV bepaling).

Zelf had ik via de CZV bepaling willen zien of er nog potenieel oplosbaar koolstof aanwezig zou zijn, maar door de verdunningen met loog en beperkte kennis kan ik zelf niets met de getallen (CZV neemt af door verdere toevoeging van Loog).

[vraag 3] Als ik hetzelfde wil herhalen, maar dan voor DOC bepaling bij L/S 10, L/S 20 en L/S 30 moet ik dan voor de DOC bepaling het gevonden DOC getal vermeningvuldigen met 3 voor L/S= 30 en met 2 voor L/S=20?

ps. ben geen analyticus maar een hobbyist.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: Uitlogen liquid / solid

[vraag 1]

Ik begrijp niet precies hoe je dit bedoelt, maar je moet in ieder geval de uitloging opnieuw uitvoeren (bij L/S 20) met vers gedroogd monstermateriaal. Natuurlijk niet met het materiaal waarmee al een uitloging is gedaan.

5 g vers monstermateriaal en 100 ml uitloogvloeistof.

Ik heb overigens zelf een voorkeur voor 10 g vers monstermateriaal met 200 ml uitloogvloeistof, om de invloed van eventuele inhomogeniteit van het monstermateriaal nog een béétje weg te nemen.
Daarna heb ik een L/S=30 ingezet (5 gr - 150 ml loog), maar nu vond ik een CZV van 5000 mg/l

Kennelijk vindt er geen uitloging meer plaats en ben ik nu aan het verdunnen

met loog.
Als ik goed begrijp dat je al uitgeloogde materiaal opnieuw gaat uitlogen, dan is dit verklaarbaar. De uitloging van verbindingen houdt gewoon een keer op.

[vraag 2]

Dit probleem speelt niet als je voor elke uitloging uitgaat van vers monstermateriaal.

Het is gebruikelijk om je resultaat (het CZV) terug te rekenen naar het monster zelf. Bij L/S 10 moet je dan het resultaat in mg/l vermenigvuldigen met 10 om het om te rekenen naar mg/kg (mg/kg droge stof, omdat je de grond gedroogd hebt).

10000 mg/l komt overeen met 100000 mg/kg ds.

[vraag 3]

Volgens mij heb ik deze vraag hierboven beantwoord? ;)

Reageer