Synthese

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 71

Synthese

Synthetiseer benzylideneaceton uit benzaldehyde met reagentia naar keus. Verklaar het mechanisme.

Kan iemand me hierbij helpen?

Alvast dank!

Berichten: 2.337

Re: Synthese

Van welke reactie is dit een duidelijk voorbeeld?

Door de gebruikte hoeveelheden aan te passen ga je moeten zorgen dat deze reactie maar één keer per molecule aceton gebeurt.

Post eens wat je al hebt, qua reactie en mechanisme. Dan helpen we jou met plezier verder.

Gebruikersavatar
Berichten: 71

Re: Synthese

Ik denk dat het mechanisme een aldolcondensatie van een aldehyde en een keton is.

Het nucleofiel is een OH- (van NaOH = sterke base) en die zal aanvallen op het carbonylkoolstof van het aceton, daardoor word je methylgroep een CH2- en die kan dan aanvallen op het carbonylkoolstof van de benzaldehyde. Dan kom een molecule uit met twee zuurstoffen maar het hetgeen dat ik moet uitkomen is benzylideneaceton met maar 1 zuurstof. Hoe krijg ik die andere zuurstof dan weg?

En is mijn methode juist of zit ik er helemaal naast?

Elyse

Berichten: 654

Re: Synthese

Heb je al wat meer informatie opgezocht over de aldolcondensatie? Wat jij hier beschrijft is de aldolreactie. Klein, maar belangrijk verschil.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Synthese

Zie je hoe je uiteindelijk precies een watermolecuul teveel hebt zitten aan de dubbele binding die je wil? Probeer dat te combineren met het woord "condensatie".

Gebruikersavatar
Berichten: 71

Re: Synthese

Ik heb het gevonden!!

Mijn nucleofiel moest gewoon nog een tweede keer aanvallen op een H+ van mijn alfa-koolstof waardoor deze dan negatief geladen werd. Die negatieve lading verplaatst zich dan naar de OH waardoor H2O wordt uitgestoten en een nieuwe pi-binding gevormd wordt. Juist wat ik moest bekomen!

Reageer