Springen naar inhoud

Oxidatiegetal van ionen

• Log in om te kunnen reageren

Wolfgervdp

Wolfgervdp

• 0 - 25 berichten
  • 5 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 22 juni 2010 - 16:52

Vandaag proefwerk chemie gehad, en ik heb een vraag gekregen dat ik nog nooit gezien had. Ik moest het oxidatiegetal berekenen van Al[sub]2[sub]+ (maar dan de + bovenaan zoals de 2). Ik krijg niet echt meer onmiddelijk de kans om het te vragen aan leerkracht, en ik ben toch nogal nieuwsgierig naar het antwoord.
Dus: Wat is het oxidatiegetal van Al[sub]2[sub]+?

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Fuzzwood

Fuzzwood

• >5k berichten
  • 11101 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 22 juni 2010 - 17:05

+2 ;), net zoals die van Na+ +1 is, en die van zuurstof in samengestelde ionen bijna altijd -2 is. Zo simpel dat je er tijdens een examen nooit op zou komen? Zeker weten :D

Veranderd door Fuzzwood, 22 juni 2010 - 17:06

Wolfgervdp

Wolfgervdp

• 0 - 25 berichten
  • 5 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 22 juni 2010 - 17:20

Dus gewoon kijken naar de lading? (ik denk toch dat die cijfers bovenaan lading genoemd worden)
Ik ben er nog altijd niet echt zeker van hoe het zit...
langs de ene kant klinkt het wel simpel, langs de andere kant versta ik niet wat er achter zit...

Veranderd door Wolfgervdp, 22 juni 2010 - 17:33

Derrek

Derrek

• >100 berichten
  • 217 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 22 juni 2010 - 17:38

De naam zegt het zelf: de mate waarin het atoom geoxideerd is, of met andere woorden hoeveel elektronen het verloren is ten opzichte van hun neutrale toestand. Al2+ heeft twee elektronen 'verloren', lading 2+ en dus OG 2.

Wolfgervdp

Wolfgervdp

• 0 - 25 berichten
  • 5 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 22 juni 2010 - 17:40

Tuurlijk! Ik heb zonet nog even cursus bekeken, nagedacht, nog eens cursus bekeken, en toen vond ik het, en ik begrijp het dus volledig.
Bedankt!

Veranderd door Wolfgervdp, 22 juni 2010 - 17:41

w_oute_r

w_oute_r

• >250 berichten
  • 654 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 22 juni 2010 - 17:51

Los daarvan: Al2+? Theoretisch gezien kan het wel, maar onder normale omstandigheden komt dit eigenlijk niet voor.

Wolfgervdp

Wolfgervdp

• 0 - 25 berichten
  • 5 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 22 juni 2010 - 17:53

Ja ik denk wel dat het dat was, maar ik ben het wel niet zeker meer. Maar het was zeker iets vergelijkbaars, en met Aluminium

w_oute_r

w_oute_r

• >250 berichten
  • 654 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 22 juni 2010 - 17:56

Al3+ ;)

Wolfgervdp

Wolfgervdp

• 0 - 25 berichten
  • 5 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 22 juni 2010 - 17:57

Ja, mssn wel ja

jhullaert

jhullaert

• >1k berichten
  • 2337 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 23 juni 2010 - 11:59

Los daarvan: Al2+? Theoretisch gezien kan het wel, maar onder normale omstandigheden komt dit eigenlijk niet voor.

[offtopic] Goed dat ik dat nu eens met zekerheid weet aangezien mijn prof ecologie een half uur spendeerde aan een uitleg over de giftigheid van tweewaardig aluminium in meren. :D [offtopic/]

Nog even toevoegen:
Bij ionen die uit meerdere atomen bestaan zoals Cr2O72- stel je het totaal aan oxidatiegetallen gelijk aan de lading bij neutrale stoffen stel je dat natuurlijk gelijk aan 0.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures