Springen naar inhoud

Relatie tussen temperatuur en retentietijden

• Log in om te kunnen reageren

Headphone

Headphone

• 0 - 25 berichten
  • 3 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 22 juni 2010 - 17:58

Hallo,

Ik heb een vraag over de relatie tussen temperatuur en retentietijd bij gaschromatografie.
Mij is bekend dat bij een stijgende temperatuur de relatieve retentietijd korter wordt. Echter was dit volgens experimenteel verkregen gegevens geen lineaire, maar een exponentiele afname, iemand een idee hoe dit kan?

En hoe komt het eigenlijk precies dat de retentietijd korter wordt bij een hogere temperatuur?
Volgens mijzelf komt dit omdat in de Van Deemter formule (H = A +B/u + C.u) de B-term hoger wordt als gevolg van een grotere diffusiecoŽfficiŽnt bij een hogere temperatuur, en dus de schotelhoogte hoger wordt, en het schotelgetal lager. En bij een lager schotelgetal is de retentietijd ook lager want N = 16Tr^2/w^2.

Echter zou de retentietijd bij elke temperatuurstijging van 30 graden ongeveer moeten halveren, zoals ook uit de experimentele resultaten bleek, dit valt alleen niet te rijmen met bovenstaande formules, wat mist er? Speelt er nog een andere factor mee die ik nu buiten beschouwing heb gelaten? worden er misschien twee effecten 'opgeteld', die van de hogere diffusiecoŽfficiŽnt, en...

En dan nog iets anders:
hoewel de relatieve retentietijd afnam bij verhoging van de temperatuur, nam de dode tijd juist toe! Wat is daar de verklaring voor? Heeft dat met viscositeit van de mobiele fase te maken?

Alvast bedankt.

Veranderd door Headphone, 22 juni 2010 - 17:58

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Jooken

Jooken

• >250 berichten
  • 677 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 22 juni 2010 - 21:30

Het feit dat de retentietijd daalt bij stijgende temperatuur, heeft vooral te maken met het feit dat de dampspanning van de componenten stijgt. Vandaar ook de exponentiŽle afname van de retentietijd.

mmaarr

mmaarr

• >100 berichten
  • 184 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 22 juni 2010 - 23:38

En dan nog iets anders:
hoewel de relatieve retentietijd afnam bij verhoging van de temperatuur, nam de dode tijd juist toe! Wat is daar de verklaring voor? Heeft dat met viscositeit van de mobiele fase te maken?

Ja indien je gebruik maakt van een constante druk klopt dit. maak je gebruik van een contstante flow dan zal de relatieve retentietijd gelijk blijven, immers de druk aan het begin van de kolom zal dan toenemen als gevolg van een hogere viscositeit.

Veranderd door mmaarr, 22 juni 2010 - 23:39

Headphone

Headphone

• 0 - 25 berichten
  • 3 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 23 juni 2010 - 07:53

Bedankt.
Maar waarom zorgt een hogere dampspanning dan precies voor een exponentiŽle afname van de retentietijd?
En was mijn redenatie m.b.t. de Van Deemter formule dan dus niet juist?

Jooken

Jooken

• >250 berichten
  • 677 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 23 juni 2010 - 10:16

Ken je vergelijking van Clausius-Clapeyron?

Headphone

Headphone

• 0 - 25 berichten
  • 3 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 23 juni 2010 - 13:31

Nee, maar ik heb hem net even opgezocht. Het is inderdaad een hele goede verklaring, en nu snap ik eindelijk ook waar de halvering van retentietijd bij een verhoging van 30 graden vandaan komt!

Als ik het dus goed begrijp, krijg je dus: hogere temperatuur --> hogere dampspanning --> snellere piekmigratie --> kortere retentietijden?

Maar de invloed van temperatuur op schotelhoogte blijft toch ook nog van belang? Aangezien de schotelhoogte afhankelijk is van oa longitudinale diffusie dat op zijn beurt weer afhankelijk is van de temperatuur.
Of is de verandering van schotelhoogte verwaarloosbaar ten opzichte van de Clausius-Clapeyron vergelijking?

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures