oefening reactiesnelheid

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 2

oefening reactiesnelheid

Weet er iemand hoe je dit oplost?

gegeven de reactie A + B -> C

de molecuulmassa van A is 50g/mol en die van B 80g/mol

k= O,10 L/mol.s

We hebben 500 ml oplossing met daarin 10g van A opgelost die reageert met 500 ml oplossing waarin 20g B is opgelost

Bereken de reactiesnelheid bij het begin van de reactie en wanneer 1/3 van A is omgezet.

De formule van reactiesnelheid ken ik wel, maar hoe maak je het verschil tussen het begin en wanneer 1/3 is omgezet?

groetjes

Gebruikersavatar
Berichten: 217

Re: oefening reactiesnelheid

De formule van reactiesnelheid ken ik wel, maar hoe maak je het verschil tussen het begin en wanneer 1/3 is omgezet?


De concentratie van A zal lager zijn...

Gebruikersavatar
Berichten: 2.455

Re: oefening reactiesnelheid

De formule van reactiesnelheid ken ik wel, maar hoe maak je het verschil tussen het begin en wanneer 1/3 is omgezet?


De concentratie van A zal lager zijn...
en die van B natuurlijk ook.
This is weird as hell. I approve.

Berichten: 42

Re: oefening reactiesnelheid

Ja en C iets hoger :P maar zonder gekheid:

Volgens mij is het een tweede orde proces en geldt:

kC=Sc/([A]*)

bereken eerst de begin concentraties van [A] en in mol/l.

kC is al gegeven (reactiesnelheidsconstante=0,10 l/mol*s)

invullen geeft Sc (reactiesnelheid, mol/l*s) bij het begin van de reactie.

Vervolgens is er 1/3 van A omgezet. Hoeveel is er dan van [A] over? De reactie [A] met is qua mol verhouding gelijk dus 1:1, dus hoeveel is er dan van over?

De molverhouding met is ook gelijk dus hoeveel [C] is er gevormd? (instinker...)

Als je deze waardes opnieuw invuld in k[sub]C[/sub]=S[sub]c[/sub]/([A]*[B]) krijg je reactiesnelheid als 1/3 van A is omgezet. Deze zal als het goed lager zijn aangezien de concentraties [A] en [B] steeds lager zullen worden.

Het volledig omzetten naar C zal in een hyperbol verlopen en dus steeds langzamer gaan en het is de vraag of het ooit zal lukken.

ik hoop dat ik het goed uitgelegd hebt...

Reageer