Springen naar inhoud

pH vraag toelatingsexamen

• Log in om te kunnen reageren

PierreCurie91

PierreCurie91

• 0 - 25 berichten
  • 8 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 26 juni 2010 - 18:33

Hallo

Onlangs kwam ik deze vraag tegen in een oefenboekje voor het toelatingsexamen geneeskunde:

'We hebben een HCl-oplossing van 0,1M en een NaOH oplossing van 1,1M. Deze brengen we bij elkaar. Wat is de pH van de resulterende oplossing?'

Ik dacht dat deze pH 7 zou zijn, maar als oplossing is in het boek pH= 14 gegeven?

Weet iemand hoe dit komt?

Alvast bedankt!

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

volkiedolke

volkiedolke

• >25 berichten
  • 50 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 26 juni 2010 - 19:11

Je hebt een oplossing van 0.1 M zuur, en die reageert met 1.1 M base. Wat is de molariteit van de base die overblijft?

Bereken dan de pH van een oplossing base met die molariteit eens, en vergeet vooral niet :

pH = 14-pOH
pOH = -log[OH-]

Dit is een standaardvoorbeeld van de definities van pH en pOH.
Poing

PierreCurie91

PierreCurie91

• 0 - 25 berichten
  • 8 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 26 juni 2010 - 19:30

O nu snap ik het even niet meer! Ik dacht dat er NaCl + H2O zou gevormd worden en dat deze pH neutraal zou zijn...

volkiedolke

volkiedolke

• >25 berichten
  • 50 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 26 juni 2010 - 19:49

Je hebt 0.1 Molair zuur, en 1.1 Molair base.

1 molecule zuur reageert met 1 molecule base --> 0.1 mol/ liter zuur reageert met 0.1 mol / liter base. Dat zuur en die base reageert inderdaad tot NaCl en H2O.

Maar er is blijkbaar meer base als zuur... Hoeveel base blijft er over na de reactie? En wat is dan de pH van die base oplossing...
Poing

PierreCurie91

PierreCurie91

• 0 - 25 berichten
  • 8 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 26 juni 2010 - 20:01

Aah ja juist, de pH van de overgebleven baseoplossing zal 14 zijn!

mmaarr

mmaarr

• >100 berichten
  • 184 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 28 juni 2010 - 18:30

eigenlijk kan je het antwoord niet weten, je weet namelijk niet hoeveel van elke oplossing je gebruikt, stel je voor je hebt 1 liter van het zuur en slechts 10 ml van de base, dan zal de ph van het mengsel een pH van net iets meer als 1 hebben.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures