pH vraag toelatingsexamen

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 8

pH vraag toelatingsexamen

Hallo

Onlangs kwam ik deze vraag tegen in een oefenboekje voor het toelatingsexamen geneeskunde:

'We hebben een HCl-oplossing van 0,1M en een NaOH oplossing van 1,1M. Deze brengen we bij elkaar. Wat is de pH van de resulterende oplossing?'

Ik dacht dat deze pH 7 zou zijn, maar als oplossing is in het boek pH= 14 gegeven?

Weet iemand hoe dit komt?

Alvast bedankt!

Berichten: 50

Re: pH vraag toelatingsexamen

Je hebt een oplossing van 0.1 M zuur, en die reageert met 1.1 M base. Wat is de molariteit van de base die overblijft?

Bereken dan de pH van een oplossing base met die molariteit eens, en vergeet vooral niet :

pH = 14-pOH

pOH = -log[OH-]

Dit is een standaardvoorbeeld van de definities van pH en pOH.
Poing

Berichten: 8

Re: pH vraag toelatingsexamen

O nu snap ik het even niet meer! Ik dacht dat er NaCl + H2O zou gevormd worden en dat deze pH neutraal zou zijn...

Berichten: 50

Re: pH vraag toelatingsexamen

Je hebt 0.1 Molair zuur, en 1.1 Molair base.

1 molecule zuur reageert met 1 molecule base --> 0.1 mol/ liter zuur reageert met 0.1 mol / liter base. Dat zuur en die base reageert inderdaad tot NaCl en H2O.

Maar er is blijkbaar meer base als zuur... Hoeveel base blijft er over na de reactie? En wat is dan de pH van die base oplossing...
Poing

Berichten: 8

Re: pH vraag toelatingsexamen

Aah ja juist, de pH van de overgebleven baseoplossing zal 14 zijn!

Berichten: 184

Re: pH vraag toelatingsexamen

eigenlijk kan je het antwoord niet weten, je weet namelijk niet hoeveel van elke oplossing je gebruikt, stel je voor je hebt 1 liter van het zuur en slechts 10 ml van de base, dan zal de ph van het mengsel een pH van net iets meer als 1 hebben.

Reageer