Vraagje redoxtitratie

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 5

Vraagje redoxtitratie

Hoi,

ik heb even een vraagje. Ik ga thiosulfaatoplossing stellen op kaliumjodaat.

nou moet ik bij de kaliumjodaat eerst kaliumjodide toevoegen en daarna pas zoutzuur. waarom in de volgorde en niet andersom?

en verderop is nog een andere vraag waar ik niet uitkom. daarbij wordt thiosulfaat gebruikt om een gehaltebepaling voor glutathion te doen. hiervoor wordt bij glutathion eerst "potassium iodide" toegevoegd, daarna "hydrochloric acid" en daarna nog eens "iodine". en nou moet ik daar de overall titratie-reactie van geven.

zouden jullie mij bij die 2e op weg kunnen helpen?

dank!

x

Berichten: 5

Re: Vraagje redoxtitratie

even wat extra info.

dit is voor de 2e vraag de informatie waarmee ik dat zou moeten kunnen doen:

ASSAY

In a ground-glass-stoppered flask, dissolve 0.500 g of the substance to be examined and 2 g of potassium iodide R in 50 ml of water R. Cool the solution in iced water, add 10 ml of hydrochloric acid R1 and 20.0 ml of 0.05 M iodine. Stopper the flask and allow to stand in the dark for 15 min. Titrate with 0.1 M sodium thiosulphate using 1 ml of starch solution R, added towards the end of the titration, as indicator. Carry out a blank titration.

1 ml of 0.05 M iodine is equivalent to 30.73 mg of C10H17N3O6S.

Berichten: 5

Re: Vraagje redoxtitratie

weet dan echt niemand het antwoord op mijn vraag?

Berichten: 306

Re: Vraagje redoxtitratie

Er zijn echt wel mensen op dit Forum die dit weten, alleen niet op JOUW commando!! Stel eerst zelf maar eens de redox reacties op!

Alex

Reageer