ijzer(III)oxide

Moderator: ArcherBarry

Berichten: 16

ijzer(III)oxide

Hallo,

Ik ben een beginnende hobbychemicus, nog even en ik zit op 4vwo,

Ik vind scheikunde geweldig, dat je bijvoorbeeld uit 2 stoffen, een totaal andere stof kan krijgen.

En dat wil ik ook thuis kunnen, daarom dat ik eerst met iets gemakkelijks begin :P zoals het oxideren van ijzer.

Ik weet al een beetje hoe ik dat moet doen:

water met daarin NaCl.

Een voeding van 5V met 2,5A. en op de + en - aangesloten: ijzeren staven.

maar als ik dat doe, krijg ik alleen maar een soort van zwarte substantie die na verloop van tijd bezinkt, en het lijkt van de kathode af te komen.

En er is maar een heel klein beetje roest.

Hoe kan ik het zo doen dat ik alleen maar roest krijg? dus Fe2O3.

Ik heb gelezen dat je alleen maar op de anode ijzer moet doen, of weer op de kathode of op beiden en dan wisselstroom moet hebben...

Wat is de beste manier?

Alvast bedankt.

Berichten: 654

Re: ijzer(III)oxide

Waarschijnlijk maak je hier ijzer(II)hydroxide of ijzer(II)oxide. Als je deze stof isoleert en verhit aan de blote lucht, dan zal het rood worden door het ontstaan van ijzer(III)oxide.

Berichten: 16

Re: ijzer(III)oxide

dus ik gooi alles wat er in de "elektrolyse" pot zit, gewoon in een pan en dan het water wegkoken?

en dan zou er na verloop van tijd ijzer(III)oxide ontstaan uit ijzer(II)oxide ?

Berichten: 654

Re: ijzer(III)oxide

Ik zou het niet in en pan gooien, maar eerder een erlenmeyer of bekerglas. Nog beter is een reageerbuis, die kan je gemakkelijk veel sterker verhitten dan een bekerglas. Ik vermoed dat dit wel zal werken, uitgaande van dat je ijzerbron zuiver was.

Berichten: 16

Re: ijzer(III)oxide

maar is er misschien ook een andere manier om ijzer(III)oxide meteen te krijgen, ipv dat ik eerst ijzer(II)oxide krijg?

Berichten: 3.145

Re: ijzer(III)oxide

Ik zou eerst eens nagaan of je metaal wel echt zuiver ijzer is. Veel staalsoorten bevatten veel koolstof en dat kan ook (voor een deel) de zwarte kleur verklaren.

Electrolyse geeft verrassend gecmopliceerde en veelal afwijkende resultaten van wat je op basis van VWO-theorie verwacht. Misschien krijg je wel Fe3O4 (dat is zwart). Je kunt wel wat tests doen. Voeg eens een beetje H2O2 toe aan je zwarte materiaal. Het al dan snel bruin moeten worden als het inderdaad een lager ijzeroxide is.

Met NaCl opgelost in water zou ik in eerste instantie ook geen Fe(OH)3 van de anode verwachten. Ik zou verwachten dat er Fe2+ in oplossing gaat, evt. samen met een beetje Fe3+. Dat gebeurt aan de anode. Dit zie je niet, het gaat in oplossing. Aan de kathode ontstaat waterstof, maar de oplossing wordt ook basisch (er komt hydroxide ion vrij). Met het ijzer(II) en wellicht wat ijzer(III) geeft dat hydroxide van de kathode een neerslag. Zuurstof uit de lucht zal ook een deel van de ijzer(II) naar ijzer(III) oxideren. Puur ijzer(II)hydroxide is vrijwel wit, gemengd ijzer(II)/ijzer(III) hydroxide is zwart (eigenlijk met een donkerblauwe weerschijn). Puur ijzer(III)hydroxide is oranje/bruin. Bovenstaand verhaal verklaart misschien jouw observaties.

Gebruikersavatar
Berichten: 421

Re: ijzer(III)oxide

Misschien helpt dit ook: http://www.amateurchemie.nl/viewtopic.php?f=20&t=502

Heb ik een keer geschreven. :)

Berichten: 16

Re: ijzer(III)oxide

Dankjewel voor jullie reacties,

Z4x , je thread op die ene site is handig ;) ik ga het nu ook eens zo proberen. (en trouwens, uit welke "speciale" batterij krijg je dan dat koolstofstaafje?)

Woelen, jouw uitleg verklaarde veel.

Nu je het zegt, het was inderdaad donkerblauw en er zat een heel klein beetje wit tussen.

Ik heb ook H2O2 toegevoegd aan de zwarte stof (ik had de zwarte stof uit het water gefilterd en daarna laten opdrogen) en het reageerde een klein beetje maar werd niet bruin, ofja misschien een heel klein beetje.

Ik was ook zo stom om dat in een klein gesloten plastic potje te doen met een plastic dopje (het dopje plofte na verloop van tijd open :P en ik kon mn keuken weer schoonmaken) Ik zag ook dat er veel bubbeltjes omhoogkwamen.

En inderdaad, de VWO-theorie vertelt ons te weinig maar ik heb pas 1 jaar scheikunde gehad en dat was vooral de basis (zoals formules van zouten samenstellen, etc)

PS: ik heb het nu zo gedaan: water met soda en even later ook wat waterstofperoxide toegevoegd en het werd meteen oranje/bruin , dus echte roest ;)

Berichten: 654

Re: ijzer(III)oxide

Waterstofperoxide ontleedt als er ijzer(III)-ionen aanwezig zijn, zelfs in katalytische hoeveelheden.

Gebruikersavatar
Berichten: 421

Re: ijzer(III)oxide

Uit een 4r25. Dat is een zink koolstof batterij.

Die zien er zo uit:

Afbeelding

Je kan met ijzer ook ijzer(III)acetaat maken uit azijnzuur.

Hier staat hoe ik het gedaan heb, onderaan: http://www.chemieforum.nl/forum/index.php?...pic=16761&st=50

Je zou ook ipv elektrolyse je roest in azijnzuur kunnen doen en dan verwarmen, al is azijnzuur niet zo'n sterk zuur en kan het lang duren.

Wat wel jammer van ijzeracetaat is dat je er geen kristallen van kan maken.

Berichten: 654

Re: ijzer(III)oxide

Wat wel jammer van ijzeracetaat is dat je er geen kristallen van kan maken.
Die uitdaging wil ik wel aangaan :lol:

Gebruikersavatar
Berichten: 421

Re: ijzer(III)oxide

Z4x schreef: Wat wel jammer van ijzeracetaat is dat je er geen kristallen van kan maken.
Die uitdaging wil ik wel aangaan :lol:
Kan dat wel? Mij werd gezegd dat het niet kan.

Ik ben benieuwd... :)

Berichten: 2.337

Re: ijzer(III)oxide

Waarom niet? :)

Ik heb eens ijzer(III) acetaat laten uitkristaliseren en dat gaf en prachtig "bloem" patroon van donkerrood/bruine kristallen.

Of bedoel je dat ijzer(III)acetaat niet kan uitgekristalliseerd worden om dat het uitdampt als een complex? (Dat werd indertijd hier gesuggereerd, maar ik kan de topic niet meer terugvinden.)

Gebruikersavatar
Berichten: 421

Re: ijzer(III)oxide

Ik dacht dat woelen, niet zeker, zei dat je er geen kristallen mee kan maken, maar gewoon "poeder" krijgt. Kan het bericht zo snel niet meer vinden, dus bewijs ontbreekt. :)

Maar dit gaat misschien een beetje offtopic, tenzij Tecscan het niet erg vindt.

Berichten: 2.337

Re: ijzer(III)oxide

Ja dat kan wel, metaalacetaten vertonen vaak nogal rare en ingewikkelde kristalstructuren.

Reageer