Springen naar inhoud

Zinksulfaat

• Log in om te kunnen reageren

Tecscan

Tecscan

• 0 - 25 berichten
  • 16 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 29 juni 2010 - 19:59

Hallo,

Ik wil graag Zinksulfaat maken (om een grap met mn vrienden uit te halen, dat ik 5 eurocent muntjes in zilver kan laten veranderen, en nee, ik ga ze niet verkopen als zilver ;) )

Maar in ieder geval, ik heb gelezen dat je dat kan maken met zwavelzuur (door er puur zink in te gooien) maar hoe krijg ik dan het zinksulfaat eruit?
Als dat te gevaarlijk is, is er dan ook nog een andere, veiligere manier? (ik moet het wel kunnen opvangen natuurlijk, dus niet boven een vlam houden :P )

(trouwens, om een koperen munt in "zilver" te laten veranderen, moet ik dan de oplossing van het zinksulfaat in water met zink-platen nog verwarmen, of hoeft dat niet?)

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

w_oute_r

w_oute_r

• >250 berichten
  • 654 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 29 juni 2010 - 20:10

Je kan een verdunde oplossing van zwavelzuur (5%) laten reageren met een overmaat metallisch zink. Laat dat een tijdje staan, roer af en toe. Als er geen gasontwikkeling meer is en de pH neutraal is, dan kan je de suspensie filtreren. De verkregen oplossing kan je indampen en je hebt zinksulfaat. Misschien kan je de verkregen oplossing zelfs direct gebruiken.

Tecscan

Tecscan

• 0 - 25 berichten
  • 16 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 29 juni 2010 - 20:55

Maar dat indampen van zwavelzuur is toch gevaarlijk? of is de reactie dan van zink in zwavelzuur:

2 Zi + 2 H2SO4 +2 H2O -> 2 ZiS + 2 H2O + 4 O2

(ja ik weet nog niet veel over ontledingsreacties)
en de filtratie kan gewoon amateuristisch met een koffiefilter neem ik aan?

(srry, ik dacht dat zinksulfaat ZiS was, maar niet dus :P )

Veranderd door Tecscan, 29 juni 2010 - 21:04

w_oute_r

w_oute_r

• >250 berichten
  • 654 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 29 juni 2010 - 21:00

Zi + H2SO4 -> ZiSO4 + H2

Als je een overmaat zink toevoegt, zal al het zwavelzuur wegreageren. Daarom ook pas indampen als de oplossing neutraal (pH 7) is. Anders ga je je zwavelzuur indampen, wat vooral moeizaam is, vanwege het enorm hoge kookpunt. Een extra nadeel is de aanwezigheid van zinkbisulfaat, door een onvolledige reactie:
ZiSO4 + H2SO4 -> Zi(HSO4)2

Er ontstaat overigens geen zinksulfide. Dat is een wezenlijk andere stof en kan je niet zomaar verkrijgen uit het sulfaat. Het sulfaat-ion is bijzonder inert en zal niet ontleden bij "gewoon" haalbare temperaturen.

Veranderd door wouterman, 29 juni 2010 - 21:02

Tecscan

Tecscan

• 0 - 25 berichten
  • 16 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 29 juni 2010 - 21:03

ahja, waar is de vermogen om logisch na te denken als je hem nodig hebt :P
( en alweer foutje van mij: zink = Zn :P niet Zi )
Dankjewel ;)

Veranderd door Tecscan, 29 juni 2010 - 21:12

w_oute_r

w_oute_r

• >250 berichten
  • 654 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 29 juni 2010 - 21:15

En ik neem dat gewoon klakkeloos over. Nouja, het is in ieder geval duidelijk. ;)

Labstuff

Labstuff

• >250 berichten
  • 496 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 29 juni 2010 - 21:58

Je kan ook een potje zilververf kopen in de modelbouwwinkel.. :P
Kost nog minder dan zwavelzuur en zink.. maarja, met jouw keuze zie je het veranderen, met de verf niet.

Veranderd door Labstuff, 29 juni 2010 - 21:59

woelen

woelen

• >1k berichten
  • 3145 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 30 juni 2010 - 09:23

Dat verzinken gaat trouwens niet zomaar. Als je een koperen munt in een oplossing van zinksulfaat legt krijg je echt geen verzinkte munt. Je moet je munt in een sterk basische oplossing leggen van een zinkzout, bijv. zinksulfaat opgelost in een oplossing van NaOH. Je munt wordt verzinkt, zodra deze in aanraking is met een stukje metallisch zink dat ook in de oplossing ligt. Zodra het contact tussen de munt en het metallisch zink verdwijnt, dan lost het zink op de munt weer op. Je moet dus, als er eenmaal een mooi 'zilver' laagje is, de munt uit de oplossing halen en DIRECT afspoelen met veel water. Bijvoorbeeld door het spul in een emmer met water te dumpen en dan daarna af te spoelen, zodat de zink geen tijd krijgt weer van de munt af te gaan.

Zie hier: http://woelen.homesc...zinc/index.html

kippenborst

kippenborst

• >100 berichten
  • 180 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 30 juni 2010 - 11:49

is het niet makkelijker om het koperen laagje eraf te etsen?

Gruson

Gruson

• >25 berichten
  • 86 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 30 juni 2010 - 12:44

Het werkt ook zonder een extra zinkzout toe te voegen. Dus wat zink in een loogoplossing doen, koken en de reactie doen zoals Woelen beschrijft. Zink lost op in basisch millieu onder vorming van zinkaat ionen.

tjiddles

tjiddles

• >100 berichten
  • 119 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 30 juni 2010 - 14:01

je kan tog ook een koperen onderdeel in een natriumhydroxide-oplossing met zinkpoeder(erin) leggen?

zorg wel dat je de hydroxide-opl. eerst heel even kookt, daarna van de plaat halen en de te verzinken onderdelen toevoegen.

als je nog vor een goudkleur wilt gaan gewoon de verzinkte onderdelen verwarmen en je Cu/Zn legering zal ontstaan.

Tecscan

Tecscan

• 0 - 25 berichten
  • 16 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 30 juni 2010 - 17:17

ok, en ik kan NaOH gewoon maken door water te elektrolyseren met NaCl erin met gewoon koper elektroden? (dus gewoon elektriciteitsdraad)
en dan in de elektrolyse "pot" het zinksulfaat doen en de zinkplaatjes en het koperen muntje doen

PS: ja ik weet het, als ik NaCl ga elektrolyseren dan krijg ik chloorgas, ik zal het op een goed geventileerde plaats doen, of zou ik dan koperchloride krijgen omdat ik koper als elektrode gebruik?

w_oute_r

w_oute_r

• >250 berichten
  • 654 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 30 juni 2010 - 17:57

Het lijkt mij handiger om NaOH te kopen. Dat kost 2 euro per 500 gram en is dan flink zuiver.

Tecscan

Tecscan

• 0 - 25 berichten
  • 16 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 30 juni 2010 - 18:05

ok, en waar zou ik dat moeten krijgen? de WC-ontstopper van HG is te onzuiver volgens mij :P
Zink zou ik toch gewoon bij de gamma moeten krijgen? of niet?

Veranderd door Tecscan, 30 juni 2010 - 18:08

w_oute_r

w_oute_r

• >250 berichten
  • 654 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 30 juni 2010 - 18:17

Dat zink wil je juist een beetje zuiver hebben. De zink bij de Gamma is niet zuiver. De gootsteenontstopper van de Gamma is daarentegen wel zuiver. Kijk op het etiket voor meer informatie. Er worden flessen van Tendo verkocht waarin zeer zuiver NaOH in parelvorm wordt verkocht.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures