Springen naar inhoud

Synthese van polyacrylamide

• Log in om te kunnen reageren

TomWaits

TomWaits

• >25 berichten
  • 71 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 29 juni 2010 - 22:52

Ik heb een poging ondernomen om in de eerste plaats acrylamide te bereiden door melkzuur te laten reageren met ammoniumcarbonaat. Hierdoor wordt de -COOH groep vervangen en krijg je het overeenkomstige ammoniumzout, met de vrijgave van CO2.

Stap 2 is het verhitten waardoor H2O zich afsplitst en je een amide zou moeten verkrijgen.

In geval van melkzuur kreeg ik een bruinachtige troep en zeker niet het resultaat dat ik theoretisch voor ogen heb.

Vreemd vond ik, vandaar de vraagstelling.
Hitting it... by chance?

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

jhullaert

jhullaert

• >1k berichten
  • 2337 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 30 juni 2010 - 13:00

Ik heb een poging ondernomen om in de eerste plaats acrylamide te bereiden door melkzuur te laten reageren met ammoniumcarbonaat.

Volgens jouw methode krijg je dan racemisch lactamide. Om acrylamide te bereiden moet je nog je alcohol elimineren, door op te warmen met een sterke base.

In welk oplosmiddel heb je gewerkt? water?

In watervrij milieu kan het zijn dat er eerst het dimeer is gevormd, lactide genaamd. Dat op zijn beurt is gepolymeriseerd met vorming van het kunststof PLA. Deze reacties zijn wel zuur gekatalyseerd en ik betwijfel of melkzuur daar zelf wel sterk genoeg voor is. De reden waarom dit watervrij moet is omdat het dimeer in water makkelijk hydrolyseert.

Heb je geen mogelijkheid om die bruine drab te laten analyseren op je hogeschool/universiteit? Waarschijnlijk weet men daar zonder analyse ook wel wat er gevormd is.

Veranderd door jhullaert, 30 juni 2010 - 13:01

TomWaits

TomWaits

• >25 berichten
  • 71 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 30 juni 2010 - 18:33

Ik heb eerst het melkzuur watervrij proberen te maken door destillatie. Daarbij is het waarschijnlijk al misgelopen en is het lactide gevormd. Van zodra de gelegenheid zich voordoet kan ik het experiment eens opnieuw proberen.

tnx ;)
Hitting it... by chance?

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures