Springen naar inhoud

[scheikunde] bindingshoeken, bindingsorde en hybridisatie

• Log in om te kunnen reageren

bertb585

bertb585

• >100 berichten
  • 212 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 05 juli 2010 - 14:12

hallo,

Ik zit vast bij volgende vraag: "vergelijk de ONO bindingshoek in NO2- en NO3- en NO2+. Wat is de hybridisatietoestand rond N? Welk is paramagnetisch? Wat is de bindingsorde in elk van de gevallen?"

Ik ben dus als volgt te werk gegaan:

Eerst heb ik van allen de lewisstructuur opgetekend => geen problemen

Dan sterisch getal bepaalt en daaruit mijn hybridisatietoestand bepaalt en kwam volgende resultaten uit: NO2- => sp2 ( hoekstructuur)
NO3- => sp2 (driehoekig planair)
NO2+ => sp (lineair)

En dan weet ik echt niet hoe je nu de bindingsorde bepaalt, ik weet wel de formule ervan maar hoe zie je nu hoeveel elektronen er in antbindende en bindende MO's zitten??

alvast bedankt,

Yvesvdv

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Typhoner

Typhoner

• >1k berichten
  • 2446 berichten
  • VIP

Geplaatst op 05 juli 2010 - 17:27

Je moet eerst een onderscheid maken tussen het "sigma framework" en het pi-systeem.

Het komt erop neer dat je eerst alle elektronen optelt die je nodig hebt voor enkele bindingen, het sigma-framework. (draag sowieso BO=1 bij voor alle bindingen) Met de resterende elektronen vorm je het pi-systeem.

Uit de Huckelmatrix (eigenwaarden ervan) van je pi-systeem vind je de energieniveau's in het MO-schema. Dat MO-schema vul je gewoon op met je pi-elektronen, volgens de klassieke regels (van beneden naar boven dus). Antibindende orbitalen hebben een hogere energie dan bindende, en zo vind je de pi-bindingsorde, die je bij je sigma optelt.

Paramagnetische moleculen hebben ongepaarde elektronen in het MO schema.
This is weird as hell. I approve.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures