Springen naar inhoud

allergische reactie op thinner / wasbenzine

• Log in om te kunnen reageren

fmke9

fmke9

• 0 - 25 berichten
  • 1 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 06 juli 2010 - 13:10

Goedemiddag,

Mijn collega werkt veel met thinner en wasbenzine. Nu slaat dit momenteel erg op zijn adem en hij lijkt ook allergische reacties te krijgen.
Weet iemand of dit bekend is bij deze producten en wat eraan te doen is?
Bijvoorbeeld een product waarbij dit niet gebeurd?

ik heb geen enkele kennis van deze producten en toepassingen dus ook niet van de bestanddelen van thinner en wasbenzine.

Ik hoor graag van u.

groet,

femke

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Nikos

Nikos

• >250 berichten
  • 374 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 06 juli 2010 - 13:55

Ik denk dat het bij iedereen op zijn ademhaling slaat.

Zorg dus voor een goed geventileerde kamer en gebruik een gasmasker.

Het is overigens afhankelijk van het merk welke middelen ze gebruiken in thinner maar de meeste zijn niet echt gezond...

Veranderd door Nikos, 06 juli 2010 - 13:56

sradracer

sradracer

• >100 berichten
  • 157 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 06 juli 2010 - 15:36

Deze stoffen kunnen bij langdurig en veelvuldig gebruik zorgen voor de schildersziekte.
Ik zou er dus wel mee oppassen.

http://www.gezondhei...dersziekte.html

kezi

kezi

• 0 - 25 berichten
  • 2 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 06 juli 2010 - 16:30

wasbenzine is een mengsel van voornamelijk octaan-, heptaan-, (methyl)cyclohexaan en hexaanisomeren. Inademing veroorzaakt hoofdpijn, duizeligheid en misselijkheid.
Thinner is een mengsel dat overwegend uit tolueen en butanol zal bestaan en veroorzaakt naast bovengenoemde gezondheidsklachten hoesten, keelpijn plus nog wat andere zaken als coordinatieproblemen, misselijkheid, braken en eventueel bewusteloosheid. Het is gevaarlijk voor de gezondheid
Beide stoffen hebben een vlampunt dat ergens rond de 2 of 3 graden Celsius ligt. Het gevolg daarvan is dat, zeker bij de huidge temperaturen, de stoffen snel zullen verdampen. Het is te hopen dat je collega buiten werkt met deze stoffen en niet binnen. Afgezien van de kans op ernstige gezondheidsproblemen loop je ook nog eens een groot risico van explosie en brand als er geen behoorlijke voorzieningen zijn getroffen mbt (veilige, EX-goedgekeurde) afzuiging.
De allergische reactie zal vermoedelijk worden veroorzaakt door huidcontact: beide stoffen zijn extreem vetoplossend en veroorzaken een droge en pijnlijke, mogelijk zelfs gebarsten huid. Dat kan uiteindelijk leiden tot ernstige huidaandoeningen. Oppassen geblazen dus.

kippenborst

kippenborst

• >100 berichten
  • 180 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 07 juli 2010 - 08:50

thinner

wasbenzine

wellicht dat julie met net iets anders werken, maar de veiligheidsbladen zullen nagenoeg hetzelfde zijn.

voor producten die het niet hebben kan ik wel een antwoord geven. water heb je geen last van alergische reacties enzo. maar het is makkelijker antwoord geven als er ook een toepassing wordt gegeven?
het lijkt me logisch dat jullie expres voor thinner/wasbenzine hebben gekozen?

richardvdaas

richardvdaas

• 0 - 25 berichten
  • 7 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 08 juli 2010 - 07:47

thinner heb ik veel gebruikt ,en zie in de antwoorden heel goede waarschuwingen, maar uit de praktijk blijkt dat een goed masker met dubbele ,en dikke filters( waarschijnlijk koolstof) de schadelijke stoffen achterblijven in het filter.
Een waarschuwing !!!! besteed ten alle tijden veel aandacht aan bescherming.!

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures