Springen naar inhoud

Cellulose

• Log in om te kunnen reageren

keesmann

keesmann

• 0 - 25 berichten
  • 1 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 07 juli 2010 - 10:16

Hallo,

Bij mijn bedrijf komen we de laatste tijd veel deeltjes tegen welke Cellulose blijken te zijn.
Chemische aanduiding is volgens Wikipedia (C6H10O5)n

We willen dit gaan steriliseren zodat deze deeltjes verbranden, maar ik twijfel of dit wel gaat lukken. Is er ergens informatie te verkrijgen wanneer Cellulose volledig verbrand ? En een andere vraag is of Cellulose sowieso volledig KAN verbranden.

Thnx all !

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

ajonker

ajonker

• >250 berichten
  • 306 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 07 juli 2010 - 10:59

Dit vond ik op het internet:

"The burning temperature of cellulose is approximately 220-230 C (partial decomposition occurs), whereas complete decomposition of cellulose will take place at around 340-350C."

Groetjes

w_oute_r

w_oute_r

• >250 berichten
  • 654 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 07 juli 2010 - 11:00

Houd je dan geen koolstof over?

Nelis77

Nelis77

• >25 berichten
  • 65 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 07 juli 2010 - 11:04

Zoals je reeds hebt opgezocht bestaat cellulose enkel uit C, H en O. bij verbranding van een organische stof komt er CO2 en H2O vrij. Dus ja, cellulose is perfect volledig verbrandbaar. Cellulose is namelijk ook een suiker, de brandstof bij uitstek voor een organisme zoals bijvoorbeeld een mens.
Bij welke temperatuur exact dat uw cellulose helemaal zal verbranden is mij niet bekend. Bij 575C gedurende 2 uur is normaal gezien alle organische materiaal verbrand (volgens onze methode ter asse bepaling)

groeten
Nelis

Ronnie_CF

Ronnie_CF

• >250 berichten
  • 723 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 07 juli 2010 - 11:42

Wil je het cellulose echt verbranden of laten ontbinden in kleinere brokstukken onder invloed van de temperatuur?
Bij thermische analyse van cellulose begint het vluchtige stoffen vrij te stellen vanaf 240C. In principe is cellulose volledig te verbranden, maar in praktijk zal er altijd vaste stof achter blijven omdat er bij die verbranding stoffen zoals levoglucosaan worden gevormd, die niet echt brandbaar zijn (als je een thermogravimetrische analyse van cellulose bekijkt zie je effectief dat er een kleine 20% aan gewicht overblijft).

Echtepino

Echtepino

• >250 berichten
  • 794 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 07 juli 2010 - 12:03

Cellulose is namelijk ook een suiker, de brandstof bij uitstek voor een organisme zoals bijvoorbeeld een mens.

Aha, ben jij een koe dan?

Nelis77

Nelis77

• >25 berichten
  • 65 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 08 juli 2010 - 08:09

Nee, een stier :D
Uiteraard bedoel ik de glucosemolecule waaruit cellulose is opgebouwd. mijn excuses voor deze gigantische fout.

Maar dit heeft vooral met isomerie te maken zeker he? als ik het me nog goed herinner.

Mvg
Nelis

Veranderd door Nelis77, 08 juli 2010 - 08:11

courage

courage

• 0 - 25 berichten
  • 10 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 30 januari 2011 - 11:03

zoals je had opgezoct is cellulose (C6H10O5)n

maar waarvoor staat die n? want moet je daar wat mee doen bij het opstellen van de volledige verbrandigsvergelijking of wordt het gewoon:

(C6H10O5)n + 6 02 --> 6 CO2 + 5 H2O ???

Groetjes

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures