Natrium Acetaat

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 11

Natrium Acetaat

hi ik wil graag voor dat ene expiriment met hot ice zo noemen ze het volgens mij

dat Natrium Acetaat bestellen ik heb wel een site gevonden maar dan staat er dit

Natrium Acetaat 3-hydraat? is dat goed (ik ben nieuw en nog niet zo bekend met die dingen)

Berichten: 157

Re: Natrium Acetaat

dat kan. Bij het oplossen van natriumacetaat splits dit en komt het water vrij volgens onderstaande reactie.

CH3COONa*3 H2O --> CH3COO- + Na+ + 3 H2O

Zorg ervoor dat je potje erg goed schoon is en geen krassen bevat!

Voeg zoveel natriumacetaat toe aan heet water in een pannetje (niet teveel water, anders heb je teveel natriumacetaat nodig), totdat dit niet meer oplost tijdens het roeren. Giet het hierna over in het schone en krasvrije potje en laat het langzaam afkoelen.

Het beste is om dit eerst buiten de koelkast te doen en als het koud is voorzichtig in de koelkast te plaatsen.

Berichten: 654

Re: Natrium Acetaat

Natriumacetaat.trihydraat lost in z'n eigen kristalwater op bij verwarmen. Je hoeft dus geen water toe te voegen.

Berichten: 11

Re: Natrium Acetaat

dus ik hoef ook geen water in de pan te doe bij het opwarmen?

ik dacht wel maar ik ben een beetje noob

Berichten: 654

Re: Natrium Acetaat

Het zou je sieren als je wat meer aandacht aan je berichten besteedt. Hoofdletters, interpunctie en grammatica zijn een noodzakelijk goed in communicatie.

Maar om je vraag te beantwoorden: Nee, dat hoeft dus niet. Niet teveel verwarmen, dan maak je het zout watervrij en moet je dus wel water toevoegen.

Berichten: 3.145

Re: Natrium Acetaat

Mijn ervaring is dat je het beste een heel klein beetje water kunt toevoegen. De droge kristallijne massa bevochtig je iets, zonder dat je een hoop water kunt zien. Dit ga je dan verwarmen. Er verdampt ook altijd wel een beetje water en daar compenseer je op deze manier voor.

Berichten: 11

Re: Natrium Acetaat

Oke. Dus een heel klein beetje water toevoegen.

Bedankt allemaal.

Reageer