Springen naar inhoud

Extractie van olie uit lever (vis)

• Log in om te kunnen reageren

zachary

zachary

• 0 - 25 berichten
  • 2 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 08 juli 2010 - 12:00

Hallo,

Ik zit met de volgende kwestie, ik heb hierbij wat hulp nodig omdat er verschillende aspecten meespelen die van belang zijn voor het eindproduct.

De situatie is als volgt ik ben op zoek naar een methodiek voor het extraheren van de (vis)olie uit de lever en vetten rond de organen van kabeljauw en andere vissen zoals makreel en forel.

Doel
Een zo zuiver mogelijke en natuurlijk olie extract overhouden.

Speelveld
De methode mag de geurmoleculen en de structuur van de olie zo min mogelijk aantasten.
Verhitting mag echter niet boven de 100 °C.
Geen moeilijk verwijderbare oplosmiddelen.
Het oplosmiddel wat gebruikt wordt moet het liefst 100% verwijderbaar zijn.

Bedankt.

Mvg.

Zachary

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

sradracer

sradracer

• >100 berichten
  • 157 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 08 juli 2010 - 12:23

normaal gesproken wordt een vetextractie met petroleumether gedaan.
Wat ook vaak gebruikt wordt is hexaan, pentaan, diethylether (maar dit stinkt nogal), ethylacetaat/cyclohexaan. Noem maar op.

Deze extractievloeistoffen zijn makkelijk te verdampen, omdat het kookpunt laag is.

toaic

toaic

• >250 berichten
  • 445 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 08 juli 2010 - 12:24

Is soxleth extractie mbv petroleum ether niet een mogelijkheid.
Petroleumether 40-60. Zit ruim onder de 100 graden.

w_oute_r

w_oute_r

• >250 berichten
  • 654 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 08 juli 2010 - 13:18

Stoomdestillatie. Dan heb je helemaal geen organische oplosmiddelen nodig.

zachary

zachary

• 0 - 25 berichten
  • 2 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 08 juli 2010 - 13:26

Bedankt voor de reacties. Alleen ik heb geen lab tot mijn beschikking, m.a.w. ik ga het thuis in de keuken uitvoeren. De spulletjes ga ik hiervoor aanschaffen, echter voordat ik weet wat voor spullen en welke kant ik op wil gaan qua oliesamenteslling dien ik een juiste vetextractie uit te voeren. Dus ik zit met verschillende vragen zoals voedsel wel of niet pureren, hoe om te werken hoeveelheden organisch oplosmiddel etc.

Mvg.

Zachary

drune134

drune134

• >250 berichten
  • 873 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 12 juli 2010 - 08:46

Ik zou een soxhlet extractie uitvoeren met petroleum ether. Hexaan (is duurder) kan, gelet op wat je verder wil gaan doen, een betere mogelijkheid.

Ik weet niet of je een soxhlet opstelling hebt of wil aanschaffen maar als alternatief is een extractie met bv een erlenmeyer en dan schudden.

Het monster goed malen is een vereiste, neem hiervoor een staafmixer. De organen moet je tot pulp malen.
Dan een hoeveelheid afwegen in een erlenmeyer, petroleumether (of hexaan erbij) en schudden voor 15 - 60 minuten.

succes

Tsjerk

Tsjerk

• >100 berichten
  • 216 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 16 juli 2010 - 15:56

Echter om je oplosmiddel (hexaan/petroleum ether) na een soxhlet voor 100% te verwijderen heb je toch al snel een kleine lab opstelling nodig, bv. een rotovap.

Stoomdestillatie gaat precies tot 100oC zonder oplosmiddelen maar daar heb je dan wel een destillatie opstelling voor nodig.

Ik denk dat wanneer je thuis een extractie wilt doen en vervolgens al het oplosmiddel wilt verwijderen je het beste voor diethyl ether kunt gaan, dat is nauwelijks giftig (je houdt altijd een beetje in je eindproduct). Kijk alleen wel heel erg uit met ontstekings bronnen, ether is erg brandbaar. En doe het in de tuin, niet in de keuken.

Jooken

Jooken

• >250 berichten
  • 677 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 16 juli 2010 - 17:43

Ik betwijfel of een stoomdestillatie mogelijk is. Weet iemand de dampspanning van visolie bij 100 °C? Dan kan je gaan rekenen hoeveel water er moet worden overgedestilleerd om 1 liter visolie te krijgen. naar mijn aanvoelen is dat een vrij energie-intensieve toepassing, en dus vrij duur.

Bij mijn weten zijn er maar twee manieren om olie te krijgen: een koude persing oo een extractie met een solvent.

Voor een koude persing heb je geen solventen nodig, maar wel een pers.

Voor een extractie is een soxhlet opstelling nodig. Dit is een vrijn zware investering: reken op 600 tot 800 EUR. Daarbij komt nog de energiekost van het verwarmen, en de koelwaterkost voor het afkoelen van de condensor. Het solvent kan voortdurend hergebruikt worden, en is dus meestal niet de grootste kost.

Na het isoleren van de olie moet die nog ontslijmd worden, waarvoor ook reagentia nodig zijn.

Mijn persoonlijke conclusie: het is allicht goedkoper om visolie te kopen.

Tsjerk

Tsjerk

• >100 berichten
  • 216 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 16 juli 2010 - 20:47

Voor een extractie is een soxhlet opstelling nodig. Dit is een vrijn zware investering: reken op 600 tot 800 EUR.

Dat hangt natuurlijk af van de soxhlet die je gebruikt, ik heb er een staan die bij elkaar hooguit 30 euro kost.

Mzzlaer

Mzzlaer

• >25 berichten
  • 78 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 06 augustus 2010 - 12:06

Olie komt er uit strómen als je de lever verwarmt. Ik heb alleen eerlijk gezegd geen flauw idee bij welke temperatuur, dus zou goed kunnen dat het boven de 100°C uitkomt.

Wat ga je met de olie doen?

Olie kan als ik het goed heb wel wat meer dan 100°C hebben , voordat het eigenschappen verliest, zoals geur en smaak.

Veranderd door Mzzlaer, 06 augustus 2010 - 12:08

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures