cola "bom"

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Berichten: 11

cola "bom"

Hi. Ik graag willen weten hoe je cola soort van kan laten knallen met dop dicht? :D

Berichten: 374

Re: cola "bom"

cola laten knallen kan niet, de fles wel...

suiker, zout laten het CO2 snel ontsnappen.

Verder zoek je het zelf maar uit en ben je zelf verantwoordelijk voor puin aan je huis of aan jezelf.

Berichten: 11

Re: cola "bom"

Ja ik ben niet duidelijk geweest. Ik bedoel hoe de fles knalt

Berichten: 374

Re: cola "bom"

Nou dat heb ik al verteld.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: cola "bom"

Die zal waarschijnlijk splijten over de naad waar de fleshelften aaneen zijn gelijmd.

Berichten: 374

Re: cola "bom"

Mijn excuses Fuzzwood geeft het goede antwoord ;)

:P

Berichten: 654

Re: cola "bom"

Die gaat niet knallen. Ongeacht de hoeveelheid nucleatiepunten gaat de oplosbaarheid van CO2 in water bij verhoogde druk nog steeds zodanig hoog zijn, dat de fles niet gaat knallen.

Berichten: 11

Re: cola "bom"

Dus.Het is niet mogelijk.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: cola "bom"

Nee, daar is zo'n fles uiteraard op berekend, dat het evenwicht zo verstoord wordt dat alle CO2 eruit wil. Zou een beetje lullig zijn als dat niet zo was. Stel je voor, colafles in je boodschappentas aan je fiets. Ineens KNAL en je waar onder de cola. :P

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: cola "bom"

Nee, daar is zo'n fles uiteraard op berekend, dat het evenwicht zo verstoord wordt dat alle CO2 eruit wil. Zou een beetje lullig zijn als dat niet zo was. Stel je voor, colafles in je boodschappentas aan je fiets. Ineens KNAL en je waar onder de cola. :P
Dit gebeurde vroeger wel met flessen Exota, thuis of in je boodschappentas.

Exota was limonade met enorm veel bubbels en verkijgbaar in felle kleuren rood, geel, colakleur, ......

Firma Sunrise maakte die limonade en is daardoor over de kop gegaan. Op de flessen zat een grote plastic schroefdop met een verdunning. Het was de bedoeling dat dat functioneerde als veiligheid. Maar dat werkte niet goed...


Berichten: 873

Re: cola "bom"

Exota heeft blijkbaar nog steeds een goede naam als het gaat om het knallen van flessen.

Feit is wel dat naast exota nog veel meer bekende frisdrankmerken een zelfde probleem had. Exota heeft, met name door Marcel van Dam, voor al deze bedrijven een hoge prijs betaald.

Een voorstel aan de vraagsteller: probeer een fles cola te laten knallen in de woonkamer van je ouders, bv een week nadat ze de hele woonkamer helemaal mooi wit hebben gesausd.

Sterkte!

Berichten: 723

Re: cola "bom"

Heb het op dit forum al wel eens paar keer gepost.

Leg een fles cola (een nieuwe dus) in een auto en dan liefst nog in de zon. Vuurwerk niet gegarandeerd, maar toch. zou de auto nadien niet willen kuisen :P

Gebruikersavatar
Berichten: 496

Re: cola "bom"

De Exota affaire was een hoax. Het tv programma wat de flessen afkraakte bleek een montage gemaakt te hebben met een fles waar men een kogel doorheen schoot. Een lange rechtzaak volgde welke pas een paar jaar geleden was afgelopen. Exota is in het gelijk gesteld, maar helaas wel failliet gegaan door toedoen van oa Marcel van Dam.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: cola "bom"

Dat het een hoax zou zijn heb ik eerder gehoord. Maar het knallen van een Exotafles heb ik zelf bij mijn moeder meegemaakt. Ik weet alleen nog dat het een fles rode Exota was en heel erg kleefde. Mijn moeder kocht toen geen Exota meer.

Ik weet niet of dit vóór, tijdens of na de affaire speelde.

Reageer