Ontsmetting watercooler

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 2

Ontsmetting watercooler

Hallo. Op kantoor gebruiken we een watercooler met verwisselbare 18liter flessen.

Heeft iemand een idee hoe dit toestel, bij wisselen van de fles, het best ontsmet kan worden. Het zou zodanig moeten gebeuren dat het niet schadelijk is voor de gezondheid.

Ik heb ergens gelezen dat dit het best kan met behulp van 5% waterstofperoxide oplossing. Ergens las ik ook de er eventueel een alcohol toegevoegd wordt.

Heeft iemand hier ervaring mee? Alle info meer dan welkom.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: Ontsmetting watercooler

Als het glas zou het met verdund bleekwater en een klein scheutje schoonmaakazijn kunnen (natuurlijk goed naspoelen voor hergebruik). Uiteindelijk werd in Nederland en wordt in grote delen van de wereld water ook gechloreerd.

Als ik flessen desinfecteer om zelfgemaakte wijn in te doen, dan laat ik ze eerst een uur staan met verdund bleekwater en een scheutje schoonmaakazijn. Daaarna omspoelen en natriumsulfietoplossing erin. Zo kan ik ze afgesloten heel lang steriel houden.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.238

Re: Ontsmetting watercooler

wat waterstof peroxide zal ook kunnen helpen en minder kritisch met naspoelen. hypochloriet is wel het goedkoopste middel
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Gebruikersavatar
Berichten: 204

Re: Ontsmetting watercooler

Als je bleekwater gebruikt dan gaat het water echt vies smaken.

Ik zou een tablet steradent gebruiken en goed naspoelen uiteraard.

8-)

Berichten: 2

Re: Ontsmetting watercooler

Hartelijk bedankt voor de zeer snelle reacties. Wordt erg gewaardeerd.

Watercooler voorbeeld

Na wat zoeken op dit prachtige forum (en voor mij nieuw), lijkt met waterstofperoxide het meest aangewezen. Onduidelijk is of gestabiliseerde waterstofperoxide beter is of niet.

Volgende homepage van een meetlabo geeft via testresultaten het bewijs van de effectiviteit van waterstofhydroxide 5%.

Fabrikant labtest

Veel naspoelen is niet echt nodig vermits 2h2o2 snel neutraal wordt.

Bij het toestel wordt ook een klein verstuiverflesje meegeleverd. Hiermee wordt op de waterkranen gesproeid en op de hals van een nieuwe fles.

Ik zou nu graag willen weten of de film die na verloop van tijd in de reservoir opgebouwd wordt, ook verwijderd wordt door met 2h2o2 te spoelen.

Hoe staan jullie tegenover perazijnzuur voor dezelfde toepassing?

Alvast bedankt voor jullie hulp.

Reageer