verbinding fluoreren

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 18

verbinding fluoreren

Hoi

Een moeilijkere vraag denk ik. Hoe kun je in in een cyclisch alkaan (geen aromaat) CH2-groepen substitueren met CF2-groepen? Dus alle waterstofjes vervangen door fluortjes.

Thanks!

Berichten: 2.337

Re: verbinding fluoreren

n-BuLi is zon sterke base dat eht zelfs een waterstof van een gewoon alkaan kan trekken. Als er dan één waterstof gesubstitueerd is door een fluor zal de geminale waterstof zuurder zijn dan de andere. Dus ik kan me wel voorstellen dat er meer kans is dat deze wordt aangevallen ipv een andere waterstof op de ring.

Radicalaire substitutie reacties zijn daarentegen oncontroleerbaar.

Berichten: 18

Re: verbinding fluoreren

En stel dat je een cyclisch ether hebt? Wat is de invloed van de zuurstof dan op de waterstoffen?

Ik kan me herinneren dat je gewoon een substitutie kan doen met bijvoorbeeld een elektronegatiever elementje, bijvoorbeeld chloor substitueren door broom. Maar met waterstof is de verbinding sterker en heb je ook nog last van de aantrekking van andere atomen in het molecule..

Radicalaire substitutie zou op zich geen probleem zijn als je alle waterstoffen wil vervangen, maar je krijgt dan weer een hoop tussenproducten en onvolledig gereageerde producten, zodat je weer een aantal zuiveringsstappen moet inbouwen.

Berichten: 2.337

Re: verbinding fluoreren

Bij een ether zullen de waterstofatomen op de koolstoffen naast de zuurstof zuurder zijn dan bij het overeenkomende alkaan.

Zoals je zelf zegt zorgt elektronegativiteit voor een inductief effect. De gedeelde elektronen van je covalente binding zullen iets dichter bij het elektronegatieve element liggen. Zulke variaties in elektronendichtheid bepalen de pKa waarde van waterstoffen gebonden aan koolstof. Rechtreeks aan zuurstof is het natuurlijk nog zuurder denk maar aan alcoholen en nog meer ladingsverschuiving bij carbonzuren.
Radicalaire substitutie zou op zich geen probleem zijn als je alle waterstoffen wil vervangen, maar je krijgt dan weer een hoop tussenproducten en onvolledig gereageerde producten, zodat je weer een aantal zuiveringsstappen moet inbouwen.


Dat bedoelde ik dus met oncontroleerbaar.

Berichten: 50

Re: verbinding fluoreren

Zonder activerende groepen zal dat erg moeilijk worden. Vaak zal je dat volledig moeten opbouwen uit gefluoreerde derivaten die je kan kopen. Die gefluoreerde derivaten worden dan wel radicalair gemaakt.

Mocht je een structuur hebben kan je die altijd even delen... Wil je alle waterstoffen fluoreren?
Poing

Berichten: 18

Re: verbinding fluoreren

Wil je alle waterstoffen fluoreren?
Yep, alle waterstoffen.

Ik had al ergens gehoord dat je met CH3CH2O- gemakkelijk waterstofjes kan weghalen en vervangen door een elektronegatief element als fluor (of chloor, broom, jood).

Ik wil eigenlijk iets speciaals proberen, door een product te maken dat commerciëel verkrijgbaar is, maar dit op een dergelijke manier aan te passen door er fluor-18 op te binden als radioactieve tracer.

Maar het lijkt me vrij onmogelijk om een fluor van de verbinding te knippen en op die plaats een 18F te plakken, vandaar dus dat ik de verbinding zelf wil maken.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: verbinding fluoreren

Maar dat je er zo geheimzinnig over doet, betekent dat het een bedrijfsgeheim is/wordt?

Berichten: 18

Re: verbinding fluoreren

Maar dat je er zo geheimzinnig over doet, betekent dat het een bedrijfsgeheim is/wordt?
Nee, geen bedrijfsgeheim, maar je wil natuurlijk altijd de mogelijkheid open houden dat je zelf met iets nieuws komt.

Maar het gaat in de eerste plaats om experimentjes, daarna kan ik gaan kijken of we het ook kunnen toepassen op de manier die ik voor ogen heb. ;)

Berichten: 2.337

Re: verbinding fluoreren

Benzeen volledig fluoreren, dan birch reductie, 2 keer additie en dan kan je op de ipso en para plaats met behulp van BuLi fluoreren. Op deze manier kan je al 3 keer verschillende isotopen plaatsen.

Natriumethoxide is als base niet sterk genoeg om waterstofjes van gehalogeneerde alkanen te plukken. Je hebt sterker spul nodig zoals BuLi.

Ik snap niet goed wat nieuw is aan wat je wil doen? Er zijn duizenden radioactief gelabelde organische fluorverbindingen te verkrijgen. De methodes om deze te bereiden zijn dus al gekend.

Berichten: 47

Re: verbinding fluoreren

Maar het lijkt me vrij onmogelijk om een fluor van de verbinding te knippen en op die plaats een 18F te plakken, vandaar dus dat ik de verbinding zelf wil maken.
Een fluor-19 uitwisselen voor fluor-18 is meestal geen probleem, dit kan gewoon door nucleofiele substitutie met [18F]fluoride/kryptofix in acetonitril.

Nadeel hier is echter dat je het fluor-18 product niet kan zuiveren van de fluor-19 uitgangsverbinding, waardoor je dus eindigt met een lage specifieke activiteit (weinig GBq activiteit per µmol tracer)

Reageer