grond water is geel

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 1

grond water is geel

ik gebruik grond water voor in het zwembad maar dit heeft een gele kleur (ik denk dat het geen ijzer is want ik gebruik het ook voor mijn gras te sproeie en er blijft geen gele kleur achter op de muur die wit is) hoe zou ik die gele kleur weg kunnen krijgen

Gebruikersavatar
Berichten: 560

Re: grond water is geel

Als je denkt dat het ijzer is zou je kunnen kijken of je dit kan laten neerslaan op de bodem. Weet nu zo 123 niet wat de makkelijkste methode daarvoor is.

Gebruikersavatar
Berichten: 794

Re: grond water is geel

Beluchten
hoe zou ik die gele kleur weg kunnen krijgen
Lastig te beoordelen wat die kleur veroorzaakt: humuszuren?

Dan probeer eens te filtreren over aktieve kool.

Zonder het echt te weten zou ik het niet zomaar als zwembadwater gebruiken.

Grondwater is sowieso zuurstofarm, dus beluchten is aan te raden.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: grond water is geel

Uit wat voor grondsoort komt je grondwater vandaan? Is die humusrijk?

Berichten: 2

Re: grond water is geel

Je kan het water laten testen...

Er bestaan ook handige test-setjes voor bijvoorbeeld vijvers.

Berichten: 2

Re: grond water is geel

Daarmee kan je de ph, Fe, Cu gehaltes meten

Gebruikersavatar
Berichten: 241

Re: grond water is geel

Beste,

heb ik vroeger ook tegengekomen, geelbruin water.

Daar ik geen stadswater heb , ben ik overgeschakeld naar regenwater, wat meer dan voldoende voorhanden is.

Om terug te komen op dat geel-bruin.

In de handel zijn er producten te verkrijgen waarmee men een flocculaat creeert, dat na goed mengen en overnachten, compleet neerslaat op de bodem. Dit neerslag kan je dan wegzuigen naar de riolering. Ik weet het, het is verlies van water, maar enkele 100 liter water wegzuigen tegenover 14000 liter water te moeten vervangen, ik zou het toch proberen.

Bij mij is het toch gelukt om het water weer helder te krijgen.

NB: belangrijk voor deze acties zijn : de juiste pH, chlorering en dan pas flucculaatvorming toepassen.

Ik ga geen reclame maken voor bepaalde merken, maar ik vermoed dat de meeste produkten voor zwembaden goede produkten zijn, en belangrijk is: de handleiding lezen vooraleer deze zaken te gebruiken.

Ik heb ,reeds drie jaar lang, geen probleem ondervonden of vastgesteld, behalve dat mijn kinderen zeggen: " het ruikt hier precies als in het stedelijk zwembad."

de voorbije dagen hadden we 25-30 °C (welliswaar met 2 verwarmingspanelen.)

Succes, zou ik zeggen, en bij meer info nodig, laat maar iets weten

Berichten: 89

Re: grond water is geel

De gele kleur doet mijn metteen denken aan een lichte concentratie ijzer of zwavel. Omdat het je witte muren geel kleurt durf ik bijna zeker ijzer uit te sluiten. Ijzer (zelfs als zout) zal opden duur corroderen welke een dokere (rode) kleur tot gevolg heeft. Echter zwavel is zeer goed herkenbaar aan zijn geur. Dus hoe ruikt je grondwater en de neerslag?

Gebruikersavatar
Berichten: 794

Re: grond water is geel

Het kleurt de muur dus NIET geel!

Reageer