Calciumbepaling

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer

Calciumbepaling

Hai allemaal,

Ik moet/wil het calciumgehalte van een aantal voedingsmiddelen bepalen: groente, vlees, kaas.

Ik zoek hiervoor een laboratorium die dit kan doen of een handleiding zodat ik het zelf kan doen.

Iemand enig idee?

Overigens, ik ben een n00b als het aankomt op chemie, en ken er niets van.

Alvast bedankt!

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: Calciumbepaling

Tja, het ligt er een beetje aan hoe je het precies wilt.

Moet de bepaling helemaal gevalideerd volgens NEN-normen zijn?

Of wil je met een natte duim een redelijke schatting willen kunnen maken?
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Re: Calciumbepaling

Dank je wel voor je antwoord.

Ik wist niet dat die keuzes er waren. Wat zijn beide opties precies? Is volgens de NEN-normen bij een laboratorium en met de natte duim het zelf doen?

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Calciumbepaling

Een NEN-norm betekent dat je een bepaling volgens een getoetste methode gaat uitvoeren. Dat betekent dat als er zoveel X in een monster zit, je ook zoveel X daadwerkelijk vindt. Bij een natte-vingermethode heb je zo'n zekerheid soms niet.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: Calciumbepaling

Een NEN-norm betekent dat je een bepaling volgens een getoetste methode gaat uitvoeren. Dat betekent dat als er zoveel X in een monster zit, je ook zoveel X daadwerkelijk vindt. Bij een natte-vingermethode heb je zo'n zekerheid soms niet.
Hm... bij beide weet je dat als je X vindt, dat er ook ongeveer X inzit. Alleen weet je als je een officiele methode volgt ook van tevoren wat de onzekerheid in je meting zal zijn. Voor een niet gecertificeerde methode moet je eigenlijk een heleboel praktische tests vergelijken voor je weet wat de praktische meetfout is.

Re: Calciumbepaling

Bedankt. Ik zal dus de test meerdere keren moeten (laten) uitvoeren om het gemiddelde te verkrijgen. Dat lijkt me inderdaad een goed idee.

Kan ik zoiets zelf doen, thuis?

Berichten: 89

Re: Calciumbepaling

Neen, om echt alle calcium uit veel vaste voedingsmiddelen te krijgen moet je in elk geval een destructie methode toepassen om alle calcium opgelost te krijgen. Dit gebeurd kort gezegd door het voedsel eerst goed te vermalen, dan een zeer sterk zuur (koningswater) toevoegen en dit verhitten tot het kookt. Dit is uiterst gevaarlijk (als je al aan de spullen kan komen) om het thuis te doen.

Vervolgens kan je na een aantal stappen als o.a. filteren het meten op een AAS. Voor een AAS alleen al heb je zeer veel geld nodig en de kennis om ermee te kunnen werken.

Als het voor een (commercieel) bedrijf is kan je hiervoor het beste een lab in handen nemen. Bedenk alleen wel van te voren hoe nauwkeurig je het calcium gehalte wilt weten. Dus bijvoorbeeld x gram calcium per 100 gram voedsel product of x microgram calcium per 10 gram voedsel product. Dit vergemakkelijkt het overleg met het lab. Als je zeker ervan wilt zijn of het lab ook wel goede resultaten oplevert is er ook nog een laboratorium keurmerk. Dit is de ISO17025 norm (het vroegere sterlab). Als een laboratorium hieraan voldoet volgens de RVA dan mag je ervan vanuit gaan dat de waardes die je krijgt ook kloppen. Let wel op, een laboratorium die voldoet aan de ISO17025 norm vraagt over het algemeen wel meer geld voor een analyse.

Re: Calciumbepaling

Heel erg bedankt voor die uitleg. Daar kan ik wat mee!

Berichten: 541

Re: Calciumbepaling

Als het alleen voor een indicatie is kun je ook een hogeschool of universiteit benaderen.

Reageer