PDI, Mn en Mw

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 3

PDI, Mn en Mw

Hallo,

Ik heb een vraag over PDI, Mn en Mw (polymerisatie). Ik heb wat op internet gezocht, maar ik kan eigenlijk niet duidelijk vinden wat ze nou betekenen en waarvoor/wanneer je welke gebruikt. Veel verder als: Mn=aantal gemiddelde molgewicht en Mw=gewichtsgemiddelde molgewicht kom ik niet. Maar wat bedoelen ze daar nou eigenlijk mee?

Alvast bedankt,

Jan

Berichten: 723

Re: PDI, Mn en Mw

Mijn docent polymeren legde de gemiddeldes als volgt uit:

Stel je wil worsten maken. Je gebruikt daarvoor 10 kippen en 2 koeien. Op gemiddelde aantal heb je per worst 10 delen kippen en 2 delen koeien. Op massa gemiddelde heb je echter veel meer koe dan kip, want een koe weegt wel zeker 100 keer meer als een kip. Je twee gemiddelden zijn dus totaal verschillend.

Bij gewichtsgemiddelde kijk je naar het gewicht van een bepaalde fractie, bij gemiddelde aantal kijk je naar het aantal ketens met een bepaald gewicht.

In regel zal je Mw altijd groter zijn dan je Mn.

Ik veronderstel dat je voor PDI, PDi bedoeld (of bedoel je DPi?)? Je PD is dan je polydispersiteit en geeft aan hoe breed je spreiding is op de ketenlengte van je ketens. Een hoge DP wijst op een groot aantal verschillende ketenlengtes (bvb bij radicalaire polymerisatie), terwijl een kleine DP duidt op een zeer nauwe ketenlengte-spreiding (anionische polystyreen polymerisatie bvb). Ik dacht dat er een zekere relatie bestond tussen je Mw en Mn, maar die kan ik mij niet direct voor de geest halen...

Berichten: 3

Re: PDI, Mn en Mw

Best duidelijk, maar bij de definities staat op het einde elke keer molgewicht. Ik snap het verband niet tussen dat gewicht en dat aantal bij Mn

Ik bedoel trouwens PDI, polydispersiteit.

PDI=Mw/Mn. Kan je me misschien kort uitleggen hoe je aan je laatste alinea komt?

Berichten: 723

Re: PDI, Mn en Mw

Best duidelijk, maar bij de definities staat op het einde elke keer molgewicht. Ik snap het verband niet tussen dat gewicht en dat aantal bij Mn
Je bepaald sowieso een moleculaire gewicht uiteraard, dus uitgedrukt in "gram/mol" (of Dalton bvb). Bij die Mn vermbepaald je het aantal moleculen met een bepaalde massa, gedeeld door het aantal moleculen. Je kan daar dan bepaalde substituties invoeren die je "moleculair massa" geven (heb mijn cursus polymeren hier niet thuis liggen, dus kan het niet allemaal exact opzoeken helaas).
Ik bedoel trouwens PDI, polydispersiteit.

PDI=Mw/Mn. Kan je me misschien kort uitleggen hoe je aan je laatste alinea komt?
Wanneer je een polymerisatie uitvoert, dan zullen bepaalde ketens korter zijn dan andere als gevolg van terminaties en transferreacties (weet niet in hoeverre je hier van op de hoogte bent?). Daardoor ontstaan er in je reactiemengsel dus polymeerketens met allemaal een verschillende lengte en dus moleculaire massa.

Bij bepaalde polymerisatietechnieken treden er noch terminaties, noch transfers op waardoor theoretisch gezien (en er vanuit gaand dat de initatie zeer snel en volledig gebeurt) al je groeiende polymeerketens eenzelfde lengte hebben.

Je PD zegt dan hoeveel verschillende polymeerketenlengtes er voorkomen. Voor een polymeer met een kleine spreiding in de ketenlengte ligt de PD rond de 1 tot 2. Voor een polymeer met een grote spreiding in ketenlengte ligt de PD rond de 5 of 6 bijvoorbeeld.

Afhankelijk van je aplicatie kan je DP zeer belangrijk zijn.

Hoop dat dit het een beetje verduidelijd en niet ingewikkelder heeft gemaakt :) .

Reageer