vacuum pomp

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 6

vacuum pomp

sinds ik een nieuwe distillatie set heb gekocht en alleen nog een vacuum pomp mis wou ik weten van mensen die het vaker gedaan hebben wat de beste pomp hiervoor is?

bijvoorbeeld voor de distillatie van HNO3 on 100% te krijgen

Berichten: 89

Re: vacuum pomp

De goedkoopste is in elk geval een vacuüm pomp die je aan je waterkraan kan aansluiten (waterstraalpomp). Deze trekt vacuüm door kraanwater te laten stromen (welk je meteen als koelwater kan gebruiken). Ik weet alleen niet zeker of deze pomp iets volledig vacuüm kan trekken.

Heb je trouwens wel een drukmeter?

Berichten: 374

Re: vacuum pomp

Psylor volledig vacuüm kan niet, ook niet met andere apparaten.

Berichten: 1.816

Re: vacuum pomp

Lijkt me trouwens zeer onverstandig om het water door de waterstraalpomp ook door de koelers te leiden, tenzij je iets doet met de waterdruk. Daarnaast zijn waterstraalpompen ook niet meer echt in, vanwege het waterverbruik. En bij deze temp. mag je blij zijn als ze 25 mm Hg bereiken.

Ik heb er gewoon een via marktplaats gekocht, een oudere oliepomp die een vac. maakt van ca 1 mm Hg druk. Kostte toen ca E 50. Meer dan voldoende voor normaal gebruik.

Maar voor bescherming v/d pomp is een koude-val altijd zeer raadzaam. Maar voor stoffen zoals HNO3, daar waag ik mijn kostbare pomp niet aan.
LiA

Berichten: 6

Re: vacuum pomp

nee klopt je hebt wel een innerte pomp nodig , ik had iemand anders geraadpleegd en die vertelde me dat je daar een membraam pomp voor nodig heb , en die kosten nieuw al snel rond de 400 euro beetje jammer weer

Berichten: 915

Re: vacuum pomp

Ikzelf heb een inerte dubbele membraanpomp van laboport, deze gaat tot 8 mbar, maar de nieuwprijs is dan wel 800 euro.

(En ik heb dan weer een portie geluk gehad op de rommelmarkt...)

Berichten: 2

Re: vacuum pomp

je zou ook kunnen denken aan een vacuumpomp uit de koeltechniek

ik gebruikte een kleine pomp die tot 5 mbar vacuum kon trekken die zijn iets van 200 euro

mischien kun je via marktplaats iets vinden wat goedkoper is maar net zo goed ;) succes ermee

Reageer