Springen naar inhoud

Siroopvraagje

• Log in om te kunnen reageren

gammaburster_CF

gammaburster_CF

• 0 - 25 berichten
  • 10 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 21 juli 2010 - 20:17

Ik had een vraagje over suikerwater.
Zelf kun je thuis maar een beperkte hoeveelheid suiker in water oplossen.
Maar siroop is iets van 65% suikeroplossing.
Hoe kun je nou nog meer suiker oplossen in water?
Er vindt bij mijn weten toch geen chemische reactie plaats als je het verhit tot 120 graden?
Ik begrijp niet zo goed waarom je nog meer kunt oplossen bij zeer hoge temperaturen zonder dat er een chemische reactie plaatsvindt.
Wat gebeurd er nou precies bij dat laatste stukje?

Bij voorbaat dank!!

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Nikos

Nikos

• >250 berichten
  • 374 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 21 juli 2010 - 22:20

Euh sacharose(suiker) lost heel goed op in water.

SheldonCooper

SheldonCooper

• >25 berichten
  • 74 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 22 juli 2010 - 08:54

Ik zou niet weten hoe ze siroop maken, maar ik heb het vermoeden dat een groot gedeelte van het suiker in limonadesiroop niet is opgelost in water.
Kijk, siroop is erg visceus, dat betekend dat het stroperig en dik is. Ik heb het vermoeden dat als al het suiker opgelost zou zijn, dat het gehele mengsel veel minder stroperig zou zijn. Volgens bestaat bestaat siroop gewoon voor een groot deel uit "vloeibare" suiker, dat vervolgens oplost in water als je het in een glas schenkt, en er water bij voegt.
Ik denk dus dat ze gewoon wat water, een hele hoop suiker, wat geur- en kleurstoffen in een grote pot stoppen, en gewoon roeren tot het een homogeen mengsel is.
I'm not crazy; my mother had me tested.

sradracer

sradracer

• >100 berichten
  • 157 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 22 juli 2010 - 09:38

hier staat hoe je zo'n 60% kunt maken

http://www.kookjij.n...pt-suikerstroop

Maar je begrijpt niet goed hoe het kan dat er meer oplost bij verwarmen zonder dat er een chemische reactie plaatsvind?
Watermoleculen worden "bij elkaar gehouden" onderandere door waterstofbruggen. Hierdoor is het kookpunt van water ook relatief hoog. Bij verwarmen stop je meer energie in het water. Hierdoor wordt de onderlinge afstand tussen de watermoleculen groter, waardoor er dus meer tussen kan gaan zitten (ofwel oplossen).
Verder bewegen de moleculen bij een hogere temperatuur sneller.

Echtepino

Echtepino

• >250 berichten
  • 794 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 22 juli 2010 - 09:39

Bedenk dat het 650g suiker is per 1000g siroop.
De dichtheid van de siroop is meer dan 1.
Suiker lost inderdaad heel goed op, honing is zelfs 80% suiker maar kan daardoor ook spontaan gaan kristalliseren, het is dus een oververzadigde oplossing.
Er past 5 kg suiker in een liter water (!)

Veranderd door Echtepino, 22 juli 2010 - 09:40

Psylor

Psylor

• >25 berichten
  • 87 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 22 juli 2010 - 10:50

Plus dat het zeer afhankelijk is van het type suiker. Sucrose (keuken suiker) heeft namelijk een andere oplosbaarheid dan fructose of glucose. Fructose en glucose zijn mono-sachariden, deze lossen over het algemeen beter op dan di-sacharide als sucrose en maltose of trisacharide als maltotriose en raffinose.
Bij een suiker mengsel kan er dus een zeer hoge suikeroplossing gemaakt worden. In honing komt ook de suiker fructose zeer veel voor, de oplosbaarheid van de suikers in honing kan dus niet zomaar met elke suikermengsel vergeleken worden.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures