grondwater ijzerhoudend

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 1

grondwater ijzerhoudend

Ik woon op de zuidpunt van de Hondsrug in Drenthe. Links en rechts waren oorspronkelijk veengebieden. Ik neem aan dat het water hier sterk ijzerhoudend is.

Als ik een grondwaterput laat slaan voor beregening van de tuin, slaat het ijzer als roest waarschijnlijk neer op de beplanting. (Ik wil vooral het gras nat maken, want blijkbaar is de huidige droogte fataal.) Spoelt een regenbui de roest dan weer van het gras af of is mijn plan om een put te slaan een slecht idee? (Ik wil niet sproeien met kostbaar leidingwater.)

Hans Ladrak

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: grondwater ijzerhoudend

Voordat water zoveel ijzer bevat dat het als roest neerslaat, moet je je denk ik eerder om andere dingen zorgen maken...! Zeker als je bedenkt dat een belangrijk deel van ons eigen drinkwater feitelijk uit de grond komt.

Hoewel ik niet expert ben op watervoprziening, voorzie ik geen problemen als je dat grondwater gebruikt.
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Gebruikersavatar
Berichten: 794

Re: grondwater ijzerhoudend

Er is op dit forum al meer verteld over grondwater en ijzer dus ik dacht ik houd mijn mond even.

IJzer in grondwater is wel degelijk een issue.

Op heel veel plaatsen in Nederland is grondwater ongeschikt voor beregening en zwembaden vanwege het ijzergehalte. Je kunt het wel makkelijk eruit halen: goed beluchten en over een zandfilter.

Dan los je meteen probleem twee op: grondwater is zuurstofloos.

Reageer