Vervaltijd uranium..

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 36

Vervaltijd uranium..

Hallo, ik heb een discussie over de relativitetistheorie, zwaartekracht en een stuk quantum mechanica. Bij zo'n discussie komen nogal wat vragen naar boven dus zou ik de volgende vraag hier willen stellen. Dit betreft de vervaltijd van uranium en de mogelijkheid om de vervaltijd/vervalsnelheid te verhogen.

Ik vermoed dat de aanwezigheid van lood invloed heeft op de veraltijd van uranium.

Kortom, vervalt uranium sneller in de nabijheid van lood i.p.v. bijvoorbeeld een glazen plaat van dezelfde massa?

Op internet kan ik hier niet echt veel informatie over vinden, wellicht kan iemand mij hier het antwoord op geven.

BrtZ Ruud

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: Vervaltijd uranium..

Als je het hebt over natuurlijk verval, dus niet getriggerd door beschieting met andere deeltjes, is voor zover ik weet de halfwaardetijd onafhankelijk van de omgeving. Het is een atomaire eigenschap die voortvloeit uit de stabiliteit van de kern, en die stabiliteit wordt niet meer of minder in de buurt van lood.

Waar jij misschien mee in de war bent, is dat lood een goede afvanger is van ioniserende straling...?

Overigens is vervaltijd een onjuiste term ;)
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Berichten: 36

Re: Vervaltijd uranium..

Beryllium schreef: Als je het hebt over natuurlijk verval, dus niet getriggerd door beschieting met andere deeltjes, is voor zover ik weet de halfwaardetijd onafhankelijk van de omgeving. Het is een atomaire eigenschap die voortvloeit uit de stabiliteit van de kern, en die stabiliteit wordt niet meer of minder in de buurt van lood.

Waar jij misschien mee in de war bent, is dat lood een goede afvanger is van ioniserende straling...?

Overigens is vervaltijd een onjuiste term ;)
Oke, ik doel inderdaad op de halfwaardetijd. Maar zijn wij in staat om die te beinvloeden?

Ik kan er nergens iets over vinden, maar men zou dat toch wel ooit geprobeert moeten hebben om bijvoorbeeld van kernafval af te komen..

Berichten: 89

Re: Vervaltijd uranium..

Het is mogelijk, maar het kost als dan niet meer energie dan het proces wat het tot kernafval maakt. Het is dus niet rendabel.

Gebruikersavatar
Berichten: 292

Re: Vervaltijd uranium..

Leg eens uit dan...
4e-jaars Life, Science & Technology: Chemie

Berichten: 16

Re: Vervaltijd uranium..

rudolfhendriques schreef: Hallo, ik heb een discussie over de relativitetistheorie, zwaartekracht en een stuk quantum mechanica. Bij zo'n discussie komen nogal wat vragen naar boven dus zou ik de volgende vraag hier willen stellen. Dit betreft de vervaltijd van uranium en de mogelijkheid om de vervaltijd/vervalsnelheid te verhogen.

Ik vermoed dat de aanwezigheid van lood invloed heeft op de veraltijd van uranium.

Kortom, vervalt uranium sneller in de nabijheid van lood i.p.v. bijvoorbeeld een glazen plaat van dezelfde massa?

Op internet kan ik hier niet echt veel informatie over vinden, wellicht kan iemand mij hier het antwoord op geven.

BrtZ Ruud
Ik neem aan dat je halveringstijd bedoel ipv vervalsnelheid. Je vroeg je af, als uranium vlak bij lood is of dat invloed heeft op de halveringstijd. Nee dat is niet het geval. De halveringstijd is niet te veranderen. Dus niet door de stof te verwarmen of het te behandelen met chemicaliën.

In dit filmpje over kernfysica word dit onderdeel behandeld.

http://www.youtube.com/watch?annotation_id...uxYU&feature=iv

Reageer