Springen naar inhoud

iPad vs Aceton: Will it Dissolve?

• Log in om te kunnen reageren

wjvanzeist

wjvanzeist

• 0 - 25 berichten
  • 6 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 29 juli 2010 - 11:57

Hallo mensen,

Namens Scheikunde op de VU ben ik aan het kijken naar de inzet van iPads in het onderwijs van Scheikunde en Farmaceutische wetenschappen. Daarbij kwam ik met een practicumbegeleider om de volgende vraag:

Kan de iPad tegen aceton!? Op zich is het glas en aluminium, dus zou wellicht goed moeten gaan. Ik ben zeer benieuwd of iemand sluitend antwoord op deze vraag kan geven (zonder een iPad in een bad aceton te hoeven gooien!).

Zie ook hier: The Chemical iPad

Cheers,
Willem-Jan

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Beryllium

Beryllium

• >5k berichten
  • 6314 berichten
  • Minicursusauteur

Geplaatst op 29 juli 2010 - 12:32

Hee Willem-Jan! Een (voor mij) oude bekende op het forum :)

Is de iPad van hetzelfde materiaal als de iPhone? Daarvan weet ik namelijk wel dat het touchpad op zich goed tegen oplosmiddelen kan, maar de coating zal zeker weten, op den duur loslaten.
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Psylor

Psylor

• >25 berichten
  • 87 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 29 juli 2010 - 13:36

Inderdaad wat beryllium zegt. Er zit een coating op de iPhone (en dus waarschijnlijk ook op de iPad gezien dat een grote iPhone is die niet kan bellen). Deze coating is redelijk besteding tegen menig oplosmiddelen (organisch als anorganisch). De iPhone kan nog wel tegen ethanol maar aceton is een stuk heftiger. Met name aan langdradige blootstelling zal er een beschadiging optreden.
Maar waar je het meeste voor moet oppassen bij de iPad zijn de gedeelten die niet zo goed beschermd zijn. Dus waar die speakers zitten, de stekker ingangen (oplader/data-poort en hoofdtelefoon ingang). Als hier aceton o.i.d. in komt kan het erge schade aanrichten. Met name als het apparaat dan aan staat. Over het algemeen zijn de printplaten in het apparaat namelijk alleen tegen stof beschermt.

wjvanzeist

wjvanzeist

• 0 - 25 berichten
  • 6 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 29 juli 2010 - 13:40

Hee, jij hebt ook wel eens op de VU rondgelopen of niet? ;).

Volgens mij is het bij benadering hetzelfde als de iPhone. Bij beide zit er zo'n 'oleophobic' coating op, en ik kan me voorstellen dat dat wat vervelend doet inderdaad.

Ahwel, uiteindelijk moet je zowieso voorzichtig zijn met zo'n opparaat op het lab, maar dat geldt voor alles natuurlijk!

wjvanzeist

wjvanzeist

• 0 - 25 berichten
  • 6 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 29 juli 2010 - 14:00

@ Psylor,
Dat was wel een goeie inderdaad. Ik had al bedacht dat die standaard 'screen protectors' zowieso niet zo nuttig zouden zijn, omdat aceton dat toch wel op eet.
Wellicht geen slecht idee om standaard voor studenten een soort 'case' te regelen, die in ieder geval de open delen beschermt..

Beryllium

Beryllium

• >5k berichten
  • 6314 berichten
  • Minicursusauteur

Geplaatst op 29 juli 2010 - 14:29

Op de VU rondgelopen? Mwah, een jaar of 5. Ehh, op de kop af precies 5 jaar... ik ben van de lichting 99, in augustus 2004 afgestudeerd. Jij was van 2001 toch?

Anyway; zou er voor de iPad toch niet een soort van screenprotector nuttig zijn? Beetje het idee van een eerste barriere. Die moet je dan wel meteen eraf halen als er aceton overheen komt, maar de iPad zelf zou dan geen probleem moeten hebben.

Zo'n case is in theorie leuk, maar het moet dan wel een goeie zijn die niet te dik is.
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

wjvanzeist

wjvanzeist

• 0 - 25 berichten
  • 6 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 30 juli 2010 - 11:40

Ha, ik loop al weer 9 jaar rond op de VU, vanaf 2001 inderdaad. Nu nog bezig met laatste loodjes van de promotie.

Inderdaad het idee van een screen protector als 'eerste barriere' is wel goed inderdaad! Moet voldoende zijn voor een eerste laag aceton/alcohol lijkt me.

Zo'n case mogen studenten lekker zelf kopen als ze willen, ligt ook een beetje van je persoonlijke smaak af wat voor een je neemt.

Cheers & dank voor je reactie!

ArcherBarry

ArcherBarry

• >1k berichten
  • 3322 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 30 juli 2010 - 13:25

misschien leuk om een kapotte iphone te nemen en die even met aceton bewerken. Heb je enige vergeleikingsmateriaal wat zo'n ipad kan hebben.

overgens kan je dan ook zeggen: Kijk jongens zo'n scherm is voor je eigen bestwil. Dit is het resultaat...

Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.

Pas op! Chocolade kan je kleding laten krimpen!

Psylor

Psylor

• >25 berichten
  • 87 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 02 augustus 2010 - 16:21

Ik denk dat je op marktplaats ook wel gemakkelijk en goedkoop een 2 jaar oude iPhone kan scoren. Helaas gaan die dingen (met name de mute knop) niet al te lang mee.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures